Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 1 September 2011

KETUPAT PALAS


Bahan-bahan:-
2 kg beras pulut
1 kg gula
4 gelas santan
garam secukupnya
daun palas


Cara-cara membuatnya:-
1. Basuh beras pulut sampai bersih. Rendam lebih kurang 1/2 jam.
2. Masukkan beras dalam pengukus dan toskan sekejab. Kukus hingga naik wap.
3. Bila naik wap, angkat pulut dan masukkan santan yang telah dicampurkan dengan garam. Gaul rata hingga sebati pulut dan santan.
4. Kukus sekali lagi hingga naik wap juga.
5. Angkat dan masukkan gula ( masa pulut masih panas-panas tau). Gaulkan gula sampai pulut berkilat.
6. Bila pulut dah sejuk bolehlah dibungkus dengan daun palas.

P/S
*Ini resepi untuk ketupat manis. Kalau ketupat lemak, lebihkan garam dan jangan guna gula langsung. Biasanya ketupat lemak kami masukkan kacang putih. Rebus kacang terlebih dulu. Masukkan kacang selepas pulut dikukus kali kedua.

*Ketupat manis dihidang macam biasa saja. Selepas 2-3 hari lebih sedap kalau digoreng terlebih dulu. Bagi ketupat lemak pula sedap sangat kalau dicicah dengan gula melaka/ manisan cair. Itu hidangan orang Pantai Timur. Tapi biasanya kami hidang ketupat lemak bersama rendang. Sedap sangat... Selamat mencuba


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR