Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 15 September 2011

SEJARAH PENGUMPULAN AL-QURAN


A
l-Quran ialah Kitabullah yang terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w..    Al-Quran diturunkan untuk mengajar manusia tentang pengesaan mereka kepada Allah s.w.t. Sebelum al-Quran diturunkan ada banyak kitab-kitab suci yang diturunkan oleh Allah S.W.T  kepada nabi dan rasul-Nya. Antara yang termasyhur ialah kitab Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud a.s., Kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s. dan Kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa a.s.. Tetapi ternyata bahawa al-Quran adalah kitab yang paling utama dan mulia di sisi Allah S.W.T.

 Takrif Al-Quran

Al-Quran menurut pengertian bahasa bererti bacaan atau pun himpunan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana Al-Quran itu adalah untuk dibaca oleh manusia. Manakala ia dikatakan sebagai himpunan kerana di dalam Al-Quran itu sendiri terhimpunnaya ayat-ayat yang menjelaskan tentang pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jenayah, muamalat dan sebagainya.
Menurut pendapat yang paling masyhur, seperti yang dikemukakan  oleh Dr Subhi Al Salih, kalimah ’Quran” bererti ”bacaan”, asalnya dari perkataan ”qara’a”. Perkataan Al-Quran berbentuk masdar. Di dalam Al-Quran, penggunaan kalimah ”Quran” seperti ayat 17 dan 18 Surah Al-Qiyaamah. Firman Allah:
¨
Maksudnya:  Sesungguhnya atas tanggungan kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya. Apabila kami telah selesai membacakannya maka ikutilah bacaannya itu.

Manakala pengertian dari sudut istilah, Al-Quran adalah kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w yang ditulis dalam mushaf, yang dipindahkan dari satu generasi ke satu generasi secara tawatur, dan mendapat pahala dengan membacanya.
Imam Jalaluddin Asy Syayuti memberikan pengertian:

القرءان كلام الله المنزل على سيدنا محمد صلى عليه وسلم للأعجانباقصر سورة المتعبد بتلاوته.

Maksudnya: Al-Quran  adalah kalamullah, diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk melemahkan orang-orang yang menentangnya, sekalipun dengan surah yang pendek membacanya adalah ibadah.

Takrif Nuzul

Perkataan “nuzul” dari sudut bahasa bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah daripada tempat yang terletak di sebelah atas ke tempat di sebelah bawah. Ada yang mengkiaskannya sebagai berpindah daripada tempat yang mulia kepada tempat yang kurang mulia.Al-Quran dan Hadith telah menjelaskan tentang penurunan Al-Quran dengan meggunakan perkataan ”nazala” yang bererti turun atau pun ”anzala”  iaitu menurunkan. Antara firman Allah S.W.T dalam Surah Asy-Syuara’:
t
Bermaksud:  Dia dibawa turun oleh Amin (Jibril). Ke dalam hatimu (Muhammad) agar kamu menjadi salah seorang di antara orang-orang yang memberi peringatan,

Dan firmanNya lagi dalam Surah Al-Baqarah ayat 185:  4..
Yang bermaksud: (beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia ..

Walaupun penggunaan perkataan berbeza-beza samada ”nazala”, atau kesemua pecahannya termasuk ”anzala”, ”nazzala”, ”tanazzala”, ”nuzul” atau ”manzil” yang disebut sebanyak 307 kali di dalam Al-Quran, kesemuanya membawa maksud dan makna yang sama iaitu tentang penurunan Al-Quran.

 Takrif Nuzul Al-Quran

Maksud Nuzul Al-Quran mengikut pengertian istilah ialah penurunan Al-Quran dari Luh Mahfudz ke Baitul ‘Izzah di langit dunia, dan dari langit dunia kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan malaikat jibril yang mengambil masa lebih kurang 23 tahun.

SEJARAH PENURUNAN AL-QURAN DAN PENULISANNYA

            Seperti yang telah diketahui umum, peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan tahun ke 41 keputeraan baginda nabi Muhammad s.a.w. Apa yang dimaksudkan dengan penurunan al-Quran pada bulan Ramadhan adalah penurunan secara keseluruhan (jumlatan), iaitu daripada Luh Mahfudz ke Baitul ’Izzah. Kemudian barulah diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. secara beransur-ansur selama lebih kurang dua puluh tiga (23) tahun dengan perantaraan Malaikat Jibril a.s.

            Ayat al-Quran yang pertama sekali diturunkan kepada nabi Muhammad s.a.w. Surah Al-Alaq ayat 1 hingga 5 :
Maksudnya: Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan  (1) Dia Telah menciptakan manusia dari segumpal darah (2).  Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha pemurah (3). Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam (4).  Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya (5).

            Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang ummi (tidak tahu membaca dan menulis). Oleh itu baginda berpegang teguh kepada kekuatan ingatannya untuk menghafal setiap wahyu yang diturunkan kepadanya. Begitu juga dengan masyarakat Arab pada masa itu terkenal dengan bangsa yang mempunyai daya ingatan yang cukup kuat dan amat cepat menghafal. Mereka bersegera menghafal ayat-ayat al-Quran setiap kali Rasulullah s.a.w. mengajar kepada mereka, dan kemudian mereka mengajar kepada isteri-isteri dan anak-anak mereka juga secara hafalan. Jelaslah kepada kita bahawa al-Quran pada asal penurunannya telah diajar dan diwarisi secara hafalan, bukan secara pembacaan melalui tulisan. Malah al-Quran tidak pernah dibukukan.

            Semasa hayat baginda Rasulullah s.a.w. tidak sempat untuk menyusun al-Quran seperti yang ada dalam simpanan kita sekarang, yang ada hanyalah lembaran-lembaran atau suhuf-suhuf yang bercerai-cerai. Ini kerana al-Quran diturunkan secara berperingkat-peringkat, sedikit demi sedikit sepanjang 23 tahun kerasulan baginda. Al-Quran dipelihara dalam diri para sahabat sehinggalah ia mula dikumpulkan dan disusun pada zaman khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a., kemudian usaha-usaha ini disempurnakan lagi di zaman khalifah Uthman bin ’Affan r.a.

            Pada dasarnya, al-Quran telah dikumpulkan melalui tiga peringkat mengikut pendapat al-Khaththabi iaitu;
1. Pengumpulan dan Penulisan Zaman Rasulullah s.a.w.
2. Pengumpulan dan Penulisan Zaman Sayyidini Abu Bakar As-Siddiq r.a.
3. Pengumpulan dan Penulisan Zaman Sayyidina Uthman bin Affan r.a.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR