Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 13 Oktober 2011

CIKGU KE NENEK...?

Belanjawan 7 Oktober lepas, PM mengumumkan umur persaraan baru (SBPA) bagi kaki tangan awam ialah 60 tahun. Ya Allah...kalimah itu yang terpacul keluar dari mulut ku. Bukan apa, terkejut sebenarnya. Tak dapat ku bayangkan aku pada usia itu masih lagi ke sekolah untuk mengajar.

Keesokan harinya, kecoh di sekolah rakan-rakan membincangkan tajuk hangat itu. Ada yang kata nenek pergi sekolah. Tak kurang juga yang kata cikgu tak larat nak naik tangga sampai tingkat 3. Cikgu nyanyuk dan macam-macam lagi. Gegak gempita bilik guru dengan hilai tawa cikgu-cikgu. Aku cuma dengar dari jauh. Aku sedar semua yang diperkatakan tu hampir tepat, dan mungkin juga tepat.

Kebetulan aku sedang on-line sebab ada kerja yang nak disiapkan. Aku terus buka facebook, dan tulis di dinding FB bertanyakan pendapat rakan-rakan mengenai tajuk itu. Kawan baik aku yang nakal tak ketinggalan memberi komen. Katanya "bayangkan sekarang mak yang pegi sekolah mengajar murid-murid tahun 1". Dia pun panggil mak pada ibu ku. Tergelak aku baca 'komentar' tu. Sambungnya lagi "tak taulah anak mak tu seanggun mak sekarang masa umur 60an". Tersenyum lebar aku. Memang betul kata kawan aku tu. Ya lah, anak mak mestilah macam mak bila tua nanti. Allahu Akbar...

Dulu, beberapa tahun dulu, masa pemilihan skim SSM, umur persaraan dinaikkan pada 58 tahun, aku akur dan menandatangani aku janji itu. Ramai kawan-kawan yang gelak aku sanggup kerja lagi diusia tu. Tapi bagi aku, itulah satu cara aku mencari rezeki untuk menyekolahkan anak-anak. Aku tak punya harta lain, aku hanya bergantung harap pada gaji semata-mata untuk kehidupan dan masa depan kami anak-beranak. Mungkin ini adalah rezeki kami. 

Tapi...masalahnya laratkah aku, atau kami para guru untuk memberi khidmat yang terbaik pada usia itu? Mampukah kami berhadapan dengan anak murid yang bermacam ragam? 20 tahun lagi...entah sehebat mana perangai murid-murid. Lagi mencabar rasanya tugas kami waktu itu. Sebanyak mana pun persoalan yang berlegar di benak ku, tapi tempoh 2 tahun tambahan itu merupakan satu bonus bagi ku...Tak perlu lagi buat kerja lain untuk menampung sumber kewangan selepas pencen. Maklumlah waktu tu tentunya anak bongsu ku baru tamat belajar. Itu pun kalau UMUR masih ada...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR