Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 28 Oktober 2011

HARI KANAK-KANAK 2011

Setiap tahun seluruh dunia menyambut Hari Kanak-kanak. Begitu juga disetiap buah sekolah di Malaysia. Tidak ketinggalnlah sekolah kami. Cuma tarikhnya mengikut takwin sekolah. SKBTK menyambut hari kanak-kanak hari ni 28 Oktober 2011. Aktiviti dimulakan dengan acara sukaneka. Semua murid terlibat dengan acara tersebut. Bermakna semua murid dengan bangganya membawa pulang hadiah. Acara sukaneka berakhir sebelum waktu rehat. Pihak sekolah menyediakan makanan istimewa hari ni untuk setiap murid, iaitu pizza, muffin dan milo ais. 


Selepas rehat bermulalah acara dewan. Dimulai dengan ucapan perasmian oleh Tuan Guru Besar En Mustaffa Kamal bin Jamlus. Kemudian diikuti dengan persembahan murid. Setiap aliran  mempersembahkan persembahan masing masing, dari murid pra sekolah hinggalah murid tahun 6. Semua persembahan menarik dan berunsurkan nasihat. Daripada lagu, sketsa, lakonan, sajak dan nasyid bertemakan nasihat. Sesuailah dengan hari kanak-kanak.


Acara kemuncak ialah pengumuman Tokoh Hari kanak-kanak 2011 yang telah disandang oleh adik Mohd Syafiq dan adik Siti Mashitah. kedua-duanya dari kelas 6 Cekal. Kedua-dua mereka memang layak dianugerahkan tokoh kanak-kanak kerana telah banyak menyumbangkan jasanya kepada sekolah samada dalam bidang kurikulum atau ko-kurikulum. 


Hadiah berupa trofi, sijil selempang tokoh hari kanak-kanak dan sepasang pakaian untuk setiap tokoh telah disampaikan oleh  Tuan Guru Besar En Mustaffa Kamal bin Jamlus diiringi oleh GPK Kurikulum En Mohd Razak bin Kanapiah.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR