Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 30 September 2011

IMPIAN DAN ANGAN-ANGAN

Impian ku untuk menetap di tanah tumpah darah ku. Negeri Cik Siti Wan Kembang. Berkobar-kobar sejak kebelakangan ini. Setiap kali balik kampung bercuti atau beraya, terasa sangat kekurangan. Tak lengkap rasanya kepulangan kami ke kampung. Apa tidaknya, aku tak ada rumah. Tak ada tempat untuk menginap sepanjang kami di sana. Cuma menumpang... Tak pun menginap di hotel atau rumah tumpangan. Tak ada keseronokan. Duit pun habis banyak setiap kali balik kampung. Mana tidaknya, paling-paling murah pun RM100 untuk satu malam. Kalau 2-3 malam? Tak kira lagi belanja makan dan minum. Sebab tu, kami jarang sekali balik. Kalau ada rumah sendiri mungkin kerap kami ke sana. Boleh bawa anak-anak menziarahi pusara ahli keluarga yang tela tiada.

Sejak kebelakangan ni, seringkali aku khayal sendiri, alangkah bahagianya kalau aku di sana. Punya rumah sendiri. Menetap di sana. Sungguh bahagia. Impianku sangat berbeza dengan orang lain. Aku ... memang pelik orangnya. Pelik sangat. Orang lain impikan sebuah rumah banglo mewah bagai istana. Tapi aku berbeza, aku impikan sebuah rumah kayu. Rumah kecil tiang seribu! Antiknya jiwa ku...

Setiap kali selepas solat, ku panjatkan doa kepada Yang Maha Esa agar cita-cita, impaian, hasrat dan anganku menjadi kenyataan. Aku ingin hidup dalam suasana kampung yang aman. Dah lama aku tak merasai suasana sebgitu. Maklumlah, selepas tamat pengajian ku di sekolah menengah, aku terus berpindah tinggal di Selayang bersama kakak ku. Masa aku dalam tingkatan 6 Atas, ayah kembali ke rahmatullah. Kakak dan abang sepakat untuk membawa emak dan aku tinggal bersama mereka di KL. Jadilah aku orang Kuala Lumpur sejak dari hari itu.

"Ya Allah...izinkan aku untuk merasai suasana nyaman dan aman itu kembali, seperti zaman kanak-kanak dan remaja ku dulu. Jadikanlah ia tempat yang terbaik dan selamat bagi kami sekeluarga, kerana Engkau Yang Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu"... Aminnn...



Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR