Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 27 Oktober 2011

MENCARI PERMATA RAUDHAH

Tahun ini sekali lagi Panitia Pendidikan Islam berjaya melaksanakan Program Permata Raudhah. Cuma pencarian tahun ini berbeza dengan 2010. Kalau tahun 2010 panitia mencari permata ala-ala Gadis Melayu. Tetapi tahun 2011 ni ada kelainannya, ala-ala Mentor gitu. Penglibatan murid pun terhad kepada murid tahun 6 saja. Tugas ku bukan sebagai mentor, juga bukan hakim yang arif lagi bijaksana, macam biasa tugas ku sebagai jurufoto tak bertauliah. Jadi, bolehlah aku muatkan gambar-gambar dalam blog ni.

Murid-murid Tahun 6 dah tak belajar pun di sekolah. Tapi dengan kreativiti guru-guru, mereka menganjurkan pelbagai program khusus untuk murid. Salah satunya Permata Raudhah yang diselengara oleh Panitia Pendidikan Islam. Guru-guru kelas dan guru-guru relief yang mengajar tahun 6 sebagai Mentor. Setiap kelas mewakilkan dua kumpulan nasyid iaitu 1 kumpulan lelaki dan 1 kumpulan perempuan. 


Ini dia para Hakim Yang Arif lagi Bijaksana. Terdiri daripada Ketua Panitia PI Puan Najihah Lateh selaku ketua juri, dibantu oleh Puan Amal Hayati dan Us Mohd Faizal Ibrahim. Keputusan hakim adalah muktamad...


Nah...inilah dia permata yang dicai-cari. Juara Permata Raudhah 2011 kategori perempuan. Suaranya lunak, berwajah ayu, pakaiannya cantik dan persembahannya menarik. Memang layak jadi juara.


Yang ni pula juara kategori lelaki. Suara memang kelas gitu. Tapi sayang keseragaman pakaiannya kantoi. Biasa la...nama pun kumpulan lelaki. Rata-rata kumpulan lelaki macam tu. Cuma harap pada suara dan komitmen. Apa pun tahniah diucapkan kepada kedua-dua juara Permata Raudhah tahun ni. Alhamdulillah...hampir keseluruhan program panitia telah dijalankan dengan jayanya. Cuma tinggal satu lagi bakal menyusul...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR