Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 5 September 2011

PULUT KUNING



Bahan-bahan:
1 kilo beras pulut
1 1/2 gelas santan + sedikit garam
debu kunyit             }
asam keping / cuka } bahan rendaman         
segenggam gula
daun pandan

Cara-cara membuatnya:
1. Cuci besih-bersih beras. Mengikut petua emak, cuci beras hingga air basuhan tu jernih. Barulah pulut payah basi.
2. Rendam beras pulut dengan serbuk kunyit sebagai ganti pewarna kuning. Bila kita guna serbuk kunyit bau pulut pun best. Jangan lupa masukkan asam keping atau sedikit cuka. Kata emak supaya pulut nanti berkilat. Rendam beras tu 1/2 jam hingga1 jam.
3. Panaskan air. Basuh beras yang direndam tadi sekali lagi. Masukkan dalam bekas pengukus. Kukus hingga wap rata. Kata mak lagi tanda pulut tu masak bila biji nasi pulut tu sedikit melengkung.
4. Bila pulut dah masak angkat dan masukan santan. Kacau rata.
5. Kukus pulut sekali lagi. Kali ni masukkan daun pandan supaya pulut berbau wangi. Bila wap dah naik tinggi maknanya pulut dah boleh diangkat.
6. Taburkan gula dalam bekas pulut dan kacau sehingga rata.


Pesanan
*Kalau nakkan pulut tahan lebih lama, masakkan santan terlebih dahulu.
*Selain warna kuning, boleh juga kita masak pulut warna pink atau merah.  Biasanya saya masak warna ni untuk hidangan harijadi. Nampak lebih menarik dan ceria.
* Pulut warna merah sesuai dihidang dengan telur dimasak nipis. 
*Pulut warna kuning sesuai dhidang dengan rendang...selamat mencuba

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR