Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 3 Disember 2011

COKODOK BASI


Dah dua minggu cuti persekolahan berlalu. Dua minggu tu juga lah aku buat cekodok untuk sarapan pagi atau minum petang. Tapi selang seli la. Hari ni buat cekodok bilis, esok buat cekodok nestum pulak. Lusa cekodok bawang, tulat cekodok pisang. Kalau tak jumpa cekodok pagi,  jumpa petang. Cekodok, jemput-jemput atau cucuq? Apa-apa aje lah...Asalkan boleh makan. Kalau tak, ada la kedengaran suara "lapar la umi". Nak dengar suara tu? oooo...tak nak...

Tapi kan, aku dah agak dah, kalau hari-hari makan cekodok mesti ada yang cakap "asyik cekodok aje umi ni...". Dan, memang aku dah dengar pun komen tu. "Makan aje la apa yang umi masak". Senang je jawapannya. Tapi dalam hati kesian gak kat budak-budak ni. Asyik makan cekodok aje, muka masing-masing pun dah macam cekodok aku nampak. Mana taknya, dalam masa dua dua minggu ni aku rasa dan 10 kilo ada tepung gandum yang aku beli. Sekali beli 3 paket. Habis beli lagi.

Tak apa la anak-anakku, cekodok umi penuh dengan zat dan khaziat. Mana taknya, dalam ramuan cekodok tu aku masukkan satu tin susu cair, sebiji telur, nestum dan susu pekat (cekodok nestum). Sama juga dengan cekodok bilis, susu cair dengan telur mesti masuk, ikan bilis dan sayur-sayuran. Semua jenis cekodok aku masukkan susu cair dan telur. Mana ada umi lain masak cekodok macam tu...

Satu jenis cekodok je lagi belum cuba. Cekodok brokoli. Terlintas dalam hati nak blend brokoli dan sawi buat cekodok. Nampaknya akan jadilah cekodok hijau kali ni...Tungguuu...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR