Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 7 Disember 2011

FETTUCCINE CARBONARA


Hari ni satu lagi resepi telah ku cuba. Fettuccine, betul ke tak nama tu aku pun tak tahu. Yang aku tahu itu nama pasta tu dan aku masak sos putih. Rasanya sedap. Anak-anak cukup suka makan sebab sosnya berasaskan susu segar dan keju. Pulak tu ditambah dengan sosej ayam dan bebola daging. Memang kesukaan mereka. Resepi ni aku ambil dari kakak ipar juga. Kakak ipar ku yang sorang ni memang pakar masak. Banyak dah menu yang aku belajar dari dia. Rasanya habis rencah dulu dari pasta.

Sebagai seorang ibu tentunya senang hati bila melihat anaknya seronok makan. Makan dengan penuh minat. Yang aku paling bangga, setiap kali makan masakan umi yang sedap (pada mereka la) mesti tak lekang ucapan terima kasih dari bibir mereka. "Terima kasih umi, sedap sangat umi masak untuk kita orang". Siap pesan lagi, "lain kali umi masak lagi ya". Itulah anak-anakku...

Jom kita tengok bahan-bahan untuk masak resepi ni. Dalam buku atau majalah masakan memang banyak. Tapi ini resepi aku sendiri. Senang sikit kut...

Bahan-bahannya:-
1 labu bawang putih                 }potong dadu atau
4 labu bawang besar (kuning) } racik halus-halus
1 paket bebola daging
1 paket sosej
keju cedar
2 sudu mix herb
2 helai daun bay
1 liter susu segar
1 bungkus pasta fettuccine/spagheti
Sedikit garam
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara membuatnya:-
1. Rebus pasta hingga lembut. Masukkan sesudu minyak masak dalam air rebusan. Bila dah masak toskan.
2. Tumiskan bawang putih dan bawang besar hingga naik bau atau kekuningan.
3. Masukkan bebola daging dan sosej. Tambahkan sedikit air untuk masakkan kedua bahan tadi.
4. Tuangkan susu segar. Masukkan sekali mix herb dan bay leaf. Jangan masak susu terlalu lama, bimbang pecah minyak atau berketul.
5. Masukkan keju cedar untuk pekatkan sos.
6. Masukkan garam secukup rasa.
7. Putarkan fetticcine atau spagheti dalam mangkuk. Tuangkan sos di atasnya. Hiaskan dengan daun sup dan hirisan cili jika suka.

#boleh juga kalau nak tambah hirisan daging ayam. lagi sodap. jangan guna daging dah sebab nanti sosnya tak jadi putih...selamat mencuba



Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR