Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 20 Disember 2011

LEMPENG MINI 1MALAYSIA



Memandangkan adunan lempeng semalam masih ada, aku buat keputusan pagi ni makan lempeng lagi la. Sebab nak habiskan adunan semalam. Kalau simpan lama-lama tak sedap jugak. Semalam tak sempat habis sebab biasanya memang aku buat aduanan banyak untuk makan petang sekali. Tapi semalam kami keluar shopping kelengkapan sekolah. Kami keluar lepas zohor. Kami balik rumah lepas Isyak. Makan tengah hari kat pizza hut. Lepas tu pergi Parkson beli belah. Lama la jugak sebab nak lengkapkan keperluan empat orang. Nasib baik untuk Fayyadh aku dah belikan sehari dua sebelum ni. Siap kelengkapan anak-anak, umi sempat juga belikan keperluan umi.

Tak sedar, keluar aje dari parkson rupanya dah malam. Aku singgah metro point solat maghrib kat situ. Lepas tu sempat pulak menyoping. Dapat la sepasang kain kat Maya Silk. Ya la waktu-waktu bonus macam ni la aku boleh beli apa-apa untuk diri sendiri. Kalau tak habis untuk sekolah anak-anak aje. Tengok jam dah pukul 8 malam. Kalau balik rumah baru nak masak kul berapa nak makan. Penat lagi. Aku ambil keputusan makan di Bangi. Lagi pun sejak cuti sekolah aku dan anak-anak tak pernah keluar ke mana-mana. Kami dok rumah dan aku masak macam-macam di rumah. Hari ni, aku ambil peluang bawa anak-anak jalan-jalan, shopping-shopping dan makan-makan. Aku singgah di Rimba Klasik Bandar Baru Bangi. Anak-anak punya la gembira order macam-macam makanan. Masa nak membayarnya, mak oiii terkejut jugak aku. Tapi tak apa la, sekali sekala mereka berkumpul.

Keluar dari kedai makan kul 9 malam. Jom kita singgah kompleks PKNS. Sempat la jugak sejam kat situ. Beli seluar sekolah Farhan. Kat parkson takder saiz tadi. Sampai rumah jam 10.30 malam. 

Bangun tidur pagi ni si abang sound lapar dah. Nak cepata aku masak la lempeng. Katanya "semalam dah makan ni dah". Alahai... takper, aku bancuhkan ciklat van hauton dalam adunan lempeng. Dah masak aku tunjuk kat dia orang. "Wow...sedap tu" Amekau...hahaha aku tergelak sendirian. Senang aje anak-anak yang cerewet ni. 

Aku beri nama lempeng 1Malaysia, sebab ada putih ada coklat. Rakyat Malaysia kan berbagai warna. Melayu, Cina, India. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR