Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 22 Disember 2011

NASI KERABU BIRU



Nah...ni dia nasi kerabu biru dengan sambal tumis dan daging bakar. Sebenarnya aku paling tak suka buat nasi kerabu. Malas yang amat. Cerewet, banyak benda nak kena buat. Masak sambal tumis, goreng kelapa, rebus ikan, blend sambal cili, hiris ulamnya. Tolonggg... Tapi pagi ni aku jadi rajin. Ada sebab la tu.

Sebenarnya, semalam kawan aku kat Semenyih jemput makan. Dia tempah nasi kerabu katanya. Masa balik tu dia bagi sambal kelapa tu. Banyak gak la. Tak payah la aku rebus ikan dan goreng kelapa lagi. Sambal tumis tu pulak, emak bagi. Aku simpan kat sejuk beku. Pagi ni, pagi-pagi lagi aku masak nasi biru. Aku blend bunga biru tu. Bukan pewarna tau. Bunga tu pun aku ambik rumah kakak. Lepas tu aku panaskan sambal tumis. Samabl kelapa tu aku goreng semula. Aku tambah sikit lagi ikan rebus. Sebab sambal semalam rasanya manis sikit. Aku tak suka manis-manis sangat, walaupun aku anak Kelantan jati. Aku bakar daging sikit. Sekejab je, bakar merah-merah lagi. Sedap tengok dalam Masterchef tu. Potong-potong ulamnya. Siap...

Sambal kelapa tu kalau nak sedap, goreng bersama hirisan bawang besar atau bawang merah, serai. Bila dah agak masak masukkan ikan rebus yang dah diramas atau tumbuk. Bila dah garing semuanya. Angkat dan blend. Gaul pulak dengan sedikit hirisan gula melaka atau nisan. Kalau gula kurang sedap. Bagi aku la.

Sambal tumis tu sebenarnya kalau tak buat pun takper. Opsyen sebenarnya. Pengganti budu. Tapi aku lebih suka sambal tumis daripada budu. Bahannya senang je. Bawang besar di blend, santan, serai, gula melaka atau nesan, garam dan sedikit budu. Masak sampai pecah minyak. Bila agak masak masukkan daun limau purut.

Yang lain-lain tu ulam je la. Kalau kat kampung sedap-sedap ulamannya. Macam-macam daun ada. Tapi kat sini kami guna daun salam, kacang panjang, timun, kobis, tauge dan sedikit daun kunyit. Kalau kat kampung kami tak guna pun tauge tu. Timun pun bukan ulaman nasi kerabu. Kata mak aku timun tu basah, nanti nasi jadi basah. Timun kami buat ulam dalam laksam atau laksa. Sebab menu tu memang basah dan berkuah. Baru sesuai guna timun.

Kalau nak makan nasi kerabu berlauk, boleh aje. Bakar daging. Tak pun goreng ikan celup tepung. Kalau ada telur asin (kami panggil telur jeruk) lagi sodap. 

Masak nasi macam biasa la. Kalau nak biru guna bunga biru. Tak pun pewarna biru. Ada gak orang buat nasi kerabu kuning. Kalau kuning lagi senang, aku masukkan sedikit serbuk kunyit. Jangan lupa bubuh daun limau purut sekali masa masak nasi tu. Baru ada aroma nasi kerabu.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR