Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 11 Disember 2011

NASI KUNING CHEF DZILAH



Kebosanan dan keboringan menghasilkan hobi yang bermanfaat. Bagus jugak kan!!! Memang patut pun bosan duk rumah. Dah masuk tiga minggu cuti sekolah berlalu, maknanya dah dua minggu aku terperuk kat rumah ni. Cuma sekali terlepas ke sogo. Bangun pagi masak sarapan pagi, basuh baju, kemas rumah, pastu masak untuk tengah hari, solat, tidur, masak lagi untuk malam, tengok TV dan tidur lagi. Itu la rutin tugasan aku selama dua minggu ni. Patut la aku bosan semacam je. Kalau keluar pun pergi pasaraya atau pasar malam untuk beli bahan-bahan masakan. Hemmm...

Orang lain cuti-cuti macam ni semestinya yang utama balik kampung, tak pun bercuti ke mana-mana bersama keluarga. Tapi aku tak, bercuti di rumah semata-mata. Nak balik kampung nak duduk kat mana? Aku tak ada rumah di kampung halaman sana. Emak dah lama tinggal dengan aku atau kakak di sini. Ya lah, sejak arwah ayah meninggal lagi. Namun aku tetap bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. Aku ada rumah sendiri, kereta sendiri, ada anak-anak lima teruna lagi. Juga ada emak yang sentiasa mendoakan kebaikan, kesejahteraan, keselamatan, dan kebahagiaan aku serta anak-anak. Alhamdulillah...





Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR