Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 23 Disember 2011

PULUT DURIAN



Ini makanan tradisional orang Kelantan. Kami panggil pulut durian. Ya la, ada pulut dan ada durian. Bahan tambahan lain ialah santan yang ditambah secubit daram, gula atau gula melaka. Kalau betul-betul kelantan kami makan dengan gula je. Untuk dapatkan santan kami guna air panas. Sebab tak nak makan santan mentah. Kalau dimasak jadi tak sedap pulak. Paling-paling guna aje air masak ganti santan. Takut kolestrol tinggi. Durian dah tinggi kolestrolnya, tambah pula dengan santan. Kalau dulu-dulu makan pulut durian ni digaulkan semua sekali. Tapi sekarang rasa macam geli pulak. Jadi caranya makan cubit sikit demi sedikit. Nampak sopan dan tak muak.

Aku cukup suka pulut durian ni. Masa aku kecik-kecik dulu kalau makan durian tak sah kalau tak makan dengan pulut. Orang lain suka makan ratah macam tu aje. Aku tak. Makan ratah juga, tapi tak puas hati. Mesti minta mak buat pulut durian. Pernah suatu ketika aku pergi rumah saudara mak dan ayah, mak dan ayah kan sepupu. Dia orang hidang durian. Makan ratah, sedap aku tengok. Senyap-senyap aku bisikkan pada tuan rumah, "lah nak pulut durian"... hehe. Apa komen orang tu? "mu ni Lah, buleh gi mekoh taip-tiap tahun la mok ayoh mu". Ya la, jimat la kalau makan dengan pulut. Kalau ratah je habis sebiji belum tentu kenyang lagi. Sejak dari hari tu, keluarga tu akan sebut nama aku kalau ada hidangan pulut durian.

Zaman aku masih sekolah dulu, tak putus-putus makan durian. Arwah ayah aku tok guru ngaji Quran. Dari anak-anak kecik sampai orang dewasa. Orang tua-tua. Aku ingat lagi, masa aku di tingkatan menengah rendah, orang yang datang belajar mengaji Quran tu ada kebun durian. Kalau sorang bawa sepuluh biji, kalau dua tiga orang? Ha...paling-paling dia bawa seguni kecik tu. Ada la empat ke lima biji. Aku sorang aje anak mak ayah yang ada kat rumah. Abang dan kakak dah kerja semuanya. Bukan duria aje, ada manggis, rambutan,duku langsat dan macam-macam lagi. Aku la yang kena habiskan. Pernah aku sakit dada sebab makan rambutan banyak sangat. Sampai sekarang tak boleh makan rambutan banyak. Kalau nak makan banyak aku hiris buang selupat dia. 

Sebab tu masa anak dara dulu, niat di hati nak cari suami yang ada kebun durian. Sebab suka sangat makan pulut durian ni. Tapi Allah Maha Mengetahui. Dapat suami tak ada kebun durian. Kalau dapat macam yang dihajati, mungkin dah lama aku 'pergi'. Mana taknya, yang makan sekali setahun ni pun kolestrol dah tinggi melangit. Kalau ada kebun durian tak tau la aku nak cakap. Itulah kata orang apa yang Allah berikan pada kita tu adalah yang terbaik untuk kita. Betulkan?...

Aku pantang bau durian kat pasaraya, mesti nak beli. Kalau yang jual kat tepi jalan atau pasar malam aku tak akan beli. Sebab tak tahu nak pilih. Selalu terkena. Bawa balik duriannya tak elok. Sebab tu kalau nak beli durian aku beli yang dah dikopek. Yang dibungkus dengan plastik rapp tu. Biasanya kat pasaraya cantik-cantik isinya. Masa dok Puchong dulu aku selalu beli kat Jusco Puchong. Mahal pun berbaloi. Sekarang ni kat Tesco Kajang kadang-kadang ada. Tak pun kat billion depan tu. 

Ingatkan nak belajar pilih durian yang elok, tapi tak berkesempatan. Tok guru yang nak mengajarnya menghilangkan diri. Tentu ada hikmahnya. Kalau aku tahu pilih durian, mesti selalu beli durian. Takper la, redho aje. Kita beli la durian yang dah dikopek. Lagi senang. Nak bawak balik pun berat. Tak payah susah2 nak kopek. Kena duri tu sakit. Nak buang kulit pun payah. Penuh tong sampah nanti. Alhamdulillah...



Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR