Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 17 Disember 2011

REUNION MPI

Hari ni tanggal 17 Disember 2011, aku terasa seronok sekali. Bangun subuh-subuh sape'i masak spagheti untuk ditinggalkan pada anak-anak. Maklumlah, hari ni aku nak pergi MPI nak jumpa kawan sahabat lama. Dah 16 tahun kami berpisah membawa haluan masing-masing. Baru setahun dua ni kami berjumpa semula di laman sosial FB. 




Katanya jam 10 pagi majlis bermula. Elok-elok jam 9.00 makanan dah siap dan aku hidang siap-siap atas meja. Mereka nak makan nanti mudah nak ambil. Maklumlah majlis macam ni biasanya lama. Lagi pun, mana tau kut-kut nak merayap masa balik nanti. Selepas semua juadah untuk anak-anak siap, aku persiapkan diri la pulak. 9.40 pagi aku turun dari rumah.

Lebih kurang jam 10.15 keretaku menyusur masuk pagar IPG Kampus Bangi. Wah...dah berubah wajah. Maklum la, dah dua tahun aku tinggalkan kampus tu. Empat tahun lebih aku berulang alik ke sana masa sambung ijazah. Lepas park kereta, aku masuk ke dewan Nik Muhyiddin. Daftar. Tak seorang pun orang kat situ yang aku kenal. Tengok semuanya macam kakak-kakak dan abang-abang. Hehe...Jangan mare. Biasa la aku ni, jumpa orang tak kenal malu-malu dan duduk diam-diam. Senyap. Sepi. Selepas sejam, aku bangun dan keluar dari dewan. Nak balik. Malu, semua orang aku tak kenal. Dah keluar baru lah nampak orang yang sama kohot dengan aku. Tu la mereka. Kak Khairiah, kak Yat dan As. Yang bertudung pink tu senior jugak.

Bila dah jumpa dengan mereka baru la bercakap tak henti-henti. Gelak tawa. Sedih pun ada juga sebab kawan-kawan yang lain tak sudi datang. Tak nak jumpa kawan yang lama berpisah. Kami kohot 1994/96 cuma ada tiga orang aje. Bila majlis minta angkat tangan kami diam aje. Malu dan segan. Tapi bila waktu makan, tak tolak sebab kami bayar ape? Apa pun tak rugi aku ke sana sebab dapat jumpa dan beramah mesra dengan pensyarah kami dulu.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR