Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 20 Mac 2012

RINDU NASI ULAM CIKGU


Pertama kali aku makan di restoran Nasi Ulam ni kat Pengkalan Chepa. Setiap kali balik Kelantan aku akan rindu untuk makan di restoran tu. Tapi agak jauh dari bandar Kota Bharu. Ada sekali, teringin dan kepingin sesangat nak makan nasi ulam, aku pegi la makan di cawangan Kota Bharu. Sebelah dengan Bazar Tengku Anis tu. Kali ni, kepulangan ku agak bertuah. Seorang sahabat baik di Kajang ni (Norlaila Mat Nor) janji nak bawa aku makan kat situ. Nak melompat rasanya. Kata orang rezeki jangan ditolak. Dah lama benar tak makan nasi ulam. Maklum la...biarlah ia menjadi kenangan.

Penuh meja dihidangkan dengan makanan kampung yang sungguh istimewa. Ayam kampung goreng, ikan keli (sebesar betis), ulam sepinggan penuh, budu saja dua pinggan. Masya Allah...

Air sirap pula sangat istimewa bagi aku. Nak tau kenapa? Ada telur katak (biji selasih). Masa kecik-kecik, zaman sekolah rendah aku dok minum air sirap selasih ni. Sejuk tekak. Air sirap ni aku sering kali cari pada bulan puasa. Mana jumpa tau? Nun...di Putrajaya. Sanggup tu...

Inilah keluarga Pn Norlaila. Dulunya kami sama mengajar di sekolah lama. Tinggal setaman pulak tu. Bila dia berpindah ke sekolah sekarang, aku ikut pindah selang tiga bulan. Sekarang ni kami berdua berebut-rebut nak balik kampung. Tiap kali isi borang pindah, tiap kali tu lah kami tersenyum hambar. Sebab dah tau jawapannya. GAGAL. 

La Ilaha Illa Allah...Licin. Budu depan aku je tak habis. Alhamdulillah... Terima kasih Muzazah Laila. Itu panggilan istimewa anakku yang bongsu. Kiranya terubat seketika rasa rindu untuk makan di restoran nasi ulam.


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR