Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 6 Jun 2013

KURSUS + LAWATAN CAMERON HIGHLANDS


03 Jun 2013, peserta kursus seramai 20 orang bertolak ke Cameron Highlands. Kami dibawa ke sini untuk diberi pendedahan tentang Portal. Bagaimana cara untuk update program dan aktiviti kami dalam portal Joomla. Memang menarik. Tiga hari kami di sini.

Kursus kali ni tak la padat sangat. Habis waktu pejabat je. Petangnya kami berpeluang meronda. Aku dibawa ke ladang teh di Tanah Rata. Subhanallah...Sungguh cantik alam ciptaan Allah. Aman dan tenang bila memandang pemandangan hijau. Sesuai dengan jiwa ku. Tak nak balik rasanya ke hotel.


Mak oiii... sampai ke bawah juga akhirnya. Mula-mula sampai punya la gayatnya tak nak turun. Tapi semangat punya pasal, turun juga akhirnya. Nak kutip pengalaman memetik daun teh. Tu la dia. Tapi tak lama kami berpeluang memetik daun teh sebab tiba-tiba hujan turun sangat lebat. Kelam suasana. Tak nampak dah kehijauannya. Dah bertukar kegelapan. 

Lepas penat petik daun teh, kami singgah di sini. Entah apa nama tempatnya. Rasanya Cameron Valley Teh. Lebih kuranglah. Kami oder teh massala. Memang sedap. Minum pula -panas masih panas. Waktu hujan lebat. Rasa macam musim banjir masa kat kampung sewaktu usia kanak-kanak. Wah!!! Nostalgia gitu. Bila hujan reda kami bertolak balik ke hotel. Makan malam menunggu.


Lepas solat Maghrib kami berkumpul di cafe untuk makan malam. Steamboat. Tapi perut ku masih kenyang minum petang dan sanwich di ladang teh tadi. Bila tengok steamboat teringat kursus tiga minggu lepas. Betapa nakalnya peserta lelaki masukkan telur sebiji-sebiji dalam sup. Naik meremang bulu tengkok melihat keadaan tu. Pastinya kali ni tak akan berulang lagi kenakalan tu.

05 Jun 2013, tamat sudah kami berkursus. Lepas makan tengah hari kami bertolak pulang. Sempat lagi menyinggah di ladang stawberi. Kami singgah di Raaju's Hill Strawbery. Dapat la merasa makan coklat aiskrim strawberi dan waffale strawberi. Ilmu dapat. Pengalaman dapat. Merasa makanan pun sempat. Terima kasih UPICT kerana memilih ku untuk berkursus sekali gus memberi peluang dan pengalaman baru.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...