Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 29 November 2014

MANDI-MANDA DI PD


Selepas tiga tahun, alhamdulillah 2014 kami diizinkan Allah menjejakkan kaki ke bumi Port Dickson (PD). Kalau sebut PD pasti semua orang tahu. Bila sebut PD pasti terbayang keindahan pantainya. Deruan ombak yang lembut dan gemalai. Tempat mandi-manda kesukaan kanak-kanak. 

Tahun lepas 2013, baru setahun jagung kami di sini. Tiba saja musim cutii sekolah ada di kalangan rakan sekolah anak-anak yang bercuti di PD. Bila jumpa semula rakan-rakan di seekolah mereka bercerita tentang keseronokan mereka mandi-manda di PD. Anak-anak apa lagi balik cerita pada uminya keseronokan bercuti di PD. Merengek-rengek minta pergi ke PD cuti akan datangnya. Umi senyum je. Anak-anak umi tak pernah ke pergi ke PD? Tak jawab mereka serentak. Ala kesiannya. Tak apa la kalau tak pernah pergi PD pun, kita selalu malah setiap bulan pergi mandi-manda di Port Dickson dulu. tu lain kata mereka. Umi jawab sama pun mereka tak puas hati. Kesian anak-anak umi.

Alhamdulillah, cuti akhir tahun 2014 ni umi berpeluang memenuhii permintaan anak-anak untuk bercuti di PD. Umi pandu kereta bersama lima hulu balang umi dari Putrajaya ke PD. Hampir dua jam meredah hujan. Kereta hitam bertukar warna putih. Mana taknya redah air selut sepanjang jalan. Kami tak lalu highway. Ikut jalan biasa. Kami menginap di The Grand Beach Resort Port Dickson. Esoknya, pepagi buta lagi mereka bangun. Tak sabar nak terjun laut. Seawal jam 7 pagii mereka dah bersantai-santai di tepi pantai. Penat mandi-manda berjemur. Puas berjemur berenang semula. Kulit kelabu bertukar hitam. Bila terasa lapar mereka naik makan. Lepas kenyang mereka beralih arah pula. Terjun kolam. Ewah ewah ewah... seronok sungguh anak-anak umi. Mulanya umi jadi pemerhati. Bila hari dah panas umi tinggalkan mereka lima beradik di kolam renang. Baik umi berehat dalam bilik. Nyaman. Boleh nonton. Makan-makan. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR