Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 28 Mei 2017

KELEBIHAN CUTI RAMADHAN

Ramadhan Kareem...

Ramadhan 1438H bermula sehari selepas cuti pertengahan penggal 1 bermula. Semua anak-anak ada di rumah. Cukup bilangannya. Cukup lima orang. Senang cerita umi ada pembantu. Ada si abang yang boleh jadi PA umi. Bantu mengerah adik-adik solat, sahur, tadarrus dan macam-macam lagi.

Umi minta anak-anak tambahkan amalan sepanjang Ramadhan. Setiap amalan bulan yang mulia ini akan digandakan pahalanya 10 kali ganda. Rugi kalau kita tak kejar anak-anak oiii... Solat fardhu mesti dilakukan secara berjamaah. Seakan-akan mewajibkan. Lepas solat berjamaah mesti bertadarrus. Alhamdulillah, permintaan umi disambut baik oleh anak-anak. Master mind nya abang sulung. Abanglah yang susun atur jadual imam bertugas setiap hari. Mengikut turutan umur. Hari pertama dimulakan dengan imam besar. Hari kedua imam 2, seterusnya imam 3, imam 4. Imam muda belum diberi tugas lagi. Katanya belum sunat.

Imam 2 bertugas
Sepanjang dua hari Ramadhan ni umi tengok mereka mengikut jadual dengan baik. Bila masuk je waktu solat, imam besar kerah makmum-makmumnya untuk solat. Umi seronok melihat anak-anak umi macam ni. Semoga Allah kekalkan amalan yang baik ini sampai bila-bila. Walaupun selepas berakhirnya Ramadhan. Semoga Ramadhan ini menjadi bulan latihan. Dan...kebaikannya berekekalan sepanjang masa.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR