Pengumpulan al-Quran membawa
dua maksud iaitu pengumpulan secara hafazan (al-hifz fi as-sudur) dan
yang kedua ialah pengumpulan secara penulisan (al-hifz fi as-sutur).
Perkataan al-jam’u ( الجمع ) bermakna mengumpul,
menghafaz dan mengingatkan. Jam’u
al-Quran bermakna orang yang menghafaznya di dalam hati. Sebagaimana nabi
Muhammad s.a.w. sentiasa menggerakkan kedua bibir dan lidah baginda untuk
membaca al-Quran sebelum Jibril a.s. selesai membacakan ayatnya, ini kerana
hasrat baginda untuk menghafaz wahyu tersebut.
Maksudnya:
Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran Karena hendak
cepat-cepat (menguasai)nya. Sesungguhnya atas tanggungan kamilah
mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya. Apabila kami Telah selesai membacakannya Maka
ikutilah bacaannya itu. Kemudian,
Sesungguhnya atas tanggungan kamilah penjelasannya.
(Surah Al-Qiyamah : 16 – 19)
Orang yang pertama sekali mendapat penghormatan
mengumpul al-Quran dengan cara menghafal dan mengingati di dalam hati ialah
Rasulullah s.a.w. sendiri, sebelum ianya dihafal oleh para sahabat yang lain.
Pengumpulan secara penulisan bererti menulis
al-Quran dalam bentuk bercerai-cerai ayat dan surahnya, atau ayatnya sahaja
yang tersusun tetapi surahnya ditulis dalam naskhah-naskhah yang berasingan.
Pengumpulan Al-Quran Secara Hafazan
Rasulullah s.a.w amat menyukai
wahyu, malah baginda sentiasa menunggu kedatangan wahyu dengan rasa rindu.
Apabila turunnya wahyu baginda akan bersegera untuk menghafal dan memahaminya.
Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang ummi (tidak tahu membaca dan menulis). Oleh
itu baginda s.a.w berpegang teguh kepada kekuatan ingatannya untuk menghafal
setiap wahyu yang diturunkan kepadanya. Baginda berusaha untuk mengumpulkan
al-Quran di dalam dada baginda dan kemudian diperdengarkan kepada para sahabat..
Firman Allah S.W.T. :
Maksunya: Dia-lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang
Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan
mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan hikmah (As Sunnah). Dan Sesungguhnya
mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata,
(Surah
Al-Jumu’ah : 2)
Begitu juga para sahabat,
mereka akan sentiasa berlumba-lumba
menghafal ayat al-Quran. Mereka curahkan seluruh kemampuan mereka untuk membaca
dan menghafal ayat-ayat al-Quran. Ini akan membolehkan mereka mengajarkannya
kepada para isteri dan anak-anak mereka.
Para
sahabat ramai yang menghafal al-Quran. Rasulullah sendiri telah membakar
semangat mereka untuk menghafal al-Quran. Ramai dari kalangan sahabat yang
menghafal seluruh al-Quran. Antara lain ialah Abu Bakar As-Siddiq, Umar
Al-Khattab, Thalhah, Huzaifah, Abu Hurairah, Abdullah bin Mas’ud, Abdullah bin
Umar, Abdullah bin Abbas, Amru bin Ash dan ramai lagi dari kalangan para
sahabat.
Pengumpulan Al-Quran Secara Penulisan
Pada zaman Rasulullah s.a.w.
lagi usaha-usaha untuk memelihara dan mengumpulkan al-Quran telah wujud. Bukan
sahaja pengumpulan secara hafazan bahkan juga pengumpulan secara penulisan. Ini
terbukti apabila baginda Rasulullah s.a.w. telah melantik penulis wahyu di
kalangan Khulafa’ al-Rasyidin yang empat iaitu Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq,
Sayyidina Umar al-Khattab, Sayyidina Uthman bin Affan dan Sayyidina Ali bin Abi
Talib. Selain itu dari kalangan para sahabat baginda iaitu Muawiyah, Ubai bin Ka’ab, Zaid bin Thabit,
Al-Arqam bin Abi Al-Arqam, Khalid bin Al-Walid, Az-Zubir bin Al-Awwam, Abdullah
bin Mas’ud dan ramai lagi. Dari kalangan mereka itu, yang paling banyak dan
sering kali menulis wahyu ialah Zaid bin Thabit, Mu’awiyah, Abdullah bin Mas’ud
dan Ali bin Abi Talib. Setiap kali wahyu diturunkan oleh Allah S.W.T., baginda
akan membacanya di hadapan para sahabat memerintahkan mereka menulisnya selaras
dengan apa yang telah dihafaz di dalam dadanya. Penulisan pada lembaran itu
membantu penghafalan di dada mereka.
Sebagaimana
Rasulullah s.a.w. menyuruh para sahabat menulis ayat-ayat dari wahyu yang
diturunkan itu, baginda juga menunjukkan kedudukan susunan ayat-ayat dan meletakkan
surah-surah di tempatnya yang tertentu. Perkara ini telah disebutkan sendiri
dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Uthman bin Affan r.a. katanya :
.... فكان اذا نزل عليه الشيء
دعا بعض من كان يكتب فيقول ضعوا هؤلاء الأيات في السورة التي يذكر فيها كذا وكذا
واذا نزلت عليه الأية فيقول ضعوا الأية في السورة التي يذكر فيها كذا وكذا.
Maksudnya:
”Apabila diturunkan sesuatu ayat, Rasulullah s.a.w. akan menyuruh
penulis-penulis wahyu-Nya menulis ayat tersebut. Maka baginda akan mengatakan :
letakkan ayat-ayat ini dalam surah yang ada menyebut tentang perkara yang
begitu begini. Dan apabila diturunkan suatu ayat, maka baginda akan mengatakan:
letakkan ayat tersebut dalam surah yang ada menyebut perkara itu dan ini”. (Surur
Shihabuddin An-Nadawi, Ilmu Tajwid Menurut Riwayat Hafs An Asim: 2004)
Pada zaman ini para penulis wahyu
telah menulis ayat-ayat al-Quran pada pelepah-pelapah tamar, ketulan-ketulan
batu, tulang-tulang unta dan biri-biri yang telah kering, kulit-kulit binatang,
kulit-kulit atau daun kayu dan sebagainya. Zaid bin Thabit berkata: ”Kami menulis al-Quran di hadapan Rasulullah
s.a.w. pada kulit binatang”. (HR. Al-Hakim dalam Al-Mustadrak). Ini
menunjukkan betapa sukarnya para sahabat menulis wahyu pada alat-alat tersebut.
Tetapi besar hikmahnya, di mana penulisan al-Quran itu semakin menambah
kekuatan hafazan mereka. Sebagaimana Rasulullah menghafal al-Quran dan
membacakannya di hadapan Malaikat Jibril a.s., maka para sahabat pula
membacakan ayat-ayat al-Quran yang mereka hafal dan tulis itu di hadapan
Rasulullah s.a.w.
Tulisan yang ditulis oleh para
penulis wahyu disimpan di rumah Rasulullah s.a.w. Di samping itu mereka juga
menuliskan untuk mereka sendiri. Walau bagaimanapun pengumpulan pada zaman
Rasulullah s.a.w., al-Quran belum dikumpulkan dalam satu mushaf (buku berjilid).
Mengapa Al-Quran Tidak Dikumpulkan Dalam Satu Mushaf
Pada masa hayat baginda
Rasulullah s.a.w. tidak mengumpul ayat-ayat al-Quran dalam satu mushaf , tetapi
didapati ayat-ayat al-Quran didapati dalam keadaan bercampur aduk dan
bercerai-berai. Keadaan sedemikian terjadi kerana pada masa itu kerana al-Quran
tidak diturunkan sekali gus, bahkan al-Quran diturunkan secara beransur-ansur.
Keadaan sedemikian menyebabkan sukarnya menulis al-Quran menjadi satu mushaf,
melainkan setelah kesemua ayat al-Quran sempurna diturunkan kepada baginda
Rasulullah s.a.w.
Selain
daripada itu, susunan ayat-ayat dan surah-surah juga tidak mengikut susunan
penurunannya. Apabila diteliti penyusunan yang dibuat terhadap al-Quran,
jelaslah sesetengah ayat yang diturunkan kemudian , tetapi di dalam al-Quran
diletakkan di awal surah. Justeru itu, sekiranya al-Quran ditulis dan
dikumpulkan ke dalam satu mushaf pada seawal penurunannya, maka pastinya ia
perlu sentiasa diubah setiap kali wahyu diturunkan kepada Rasulullah s.a.w.
Semasa
hayat Rasulullah s.a.w., terdapat juga beberapa ayat al-Quran yang dimansukhkan
dengan turunnya baru yang memansukhkannya. Oleh itu, sekiranya sejak dari awal
lagi al-Quran dikumpulkan dalam satu mushaf, sudah tentunya pindaan demi
pindaan perlu dilakukan terhadap mushaf
tersebut setiap kali berlaku pemansuhan ayat. Ianya pasti akan menyulitkan
keadaan dan Rasulullah s.a.w. tidak pernah menyuruh para sahabat mengumpulkan
ayat al-Quran ke dalam satu mushaf.
Terlalu
ramai para penghafaz al-Quran dan penulisnya menyebabkan tulisan al-Quran
berada di merata tempat. Mereka tidak merasakan bahawa pengumpulan dalam satu
mushaf itu perlu kerana merka telah menghafaznya keseluruhan ayat al-Quran di
dalam dada masing-masing, mengikut sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh
Rasulullah s.a.w. kepada mereka. Rasulullah s.a.w. juga telah menerangkan
kepada mereka tempat letak segala ayat dan surah seperti yang diarahkan oleh
Allah S.W.T.
Pada
zaman pemerintahan Rasulullah s.a.w., umat Islam berada dalam suasana yang
baik, aman dan damai, tidak ada fitnah memfitnah antara satu sama lain, di
samping para penghafaznya terlalu ramai. Oleh itu, tidak adalah sebab-sebab
yang mendorong kepada pengumpulan al-Quran ke dalam satu mushaf. Tambahan pula,
alat-alat untuk kegunaan menulis sukar didapati kerana pada masa itu mereka
hanya mengukir tulisan di atas kepingan kayu, ketulan batu, kulit-kulit kering
dan juga tulang-temulang sahaja.
Mengikut
pandangan Al-Zarkasyi bahawa al-Quran tidak ditulis dalam sebuah mushaf pada
zaman Rasulullah s.a.w. kerana takut terjadi perubahan terhadapnya. Oleh itu
penulisannya dilakukan agak terlewat . Kebanyakan para ulama berpendapat bahawa
pengumpulan dan penulisan al-Quran pada zaman Rasulullah s.a.w. dilakukan
meliputi tujuh huruf.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan