Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 19 Mac 2015

TETAMU DATANG LAGI

Izinkan aku menyendiri untuk memberi ruang pada hatiku belajar menerima sesuatu yang baru. Ku pujuk hati. Aku buka pintu seluasnya untuk menerima tetamu undangan. Namun, di suatu ruang aku tidak menyediakan tempat duduk buat tetamu ku. Cukupkah sekadar hamparan permaidani indah tapi tiada perabut mewah? Selesakah tetamu menghuni didalamnya?

Isnin, 19 Januari 2015

SATU HARI

Segala apa yang berlaku dalam kehidupan setisp manusia adalah ketentuan dariNya. Itulah dia qada' dan qadar. Rukun Iman yang keenam yang wajib dipercayai dan diyakini.  Di sebalik apa yang berlaku kini, yakinlah SATU HARI akan ada perubahan. SATU HARI... akan datang kebaikan. SATU HARI juga akan berundurnya kedukaan dan segala kesusahan. SATU HARI... Insya Allah. Yakinlah dengan Tuhan Mu...

'Satu Hari'... sangat menyentuh hati perempuanku. 

Rabu, 31 Disember 2014

TATAPAN AKHIR 2014

Kehadiran mu dinanti penuh debaran...
Kedatangan mu disambut penuh kemeriahan...
Mengharap sinar, harapan dan senyuman...
 
Namun siapa sangka...
KAU menduga, KAU menguji kami penuh cabaran...

Mac 2014...
Perginya MH370 tanpa berita...
Perginya penuh tanda tanya...
Perginya tanpa meninggalkan secebis jejak...

Feb - Apr 2014...
Empangan kami kering...
Alam tidak sudi memberi kami air...
Catuan air sehingga berbulan-bulan lamanya...
Mengajar kami untuk tidak membazir...

Tidak cukup dengan itu...
Alam seolah-olah memarahi kami...
Jerebu menduga kami...
Seksanya hidup menyedut udara kotor...
Mungkin dari kesilapan kami sendiri...

Julai 2014
Ketika umat Islam menikmati ibadah puasa...
Dan kemeriahan Aidilfitri kian dirasa...
Hati kami bagai direntap...
Perginya MH17 tidak kembali...
Kami terduduk...
Menangisi dan meratapi perginya MH17...
Seolah-olah orang tersayang berada di sana...

Satu persatu KAU bongkarkan...
Kerana hilangnya sifat amanah si dewasa, si anak menjadi mangsa...
Kebocoran soalan UPSR...
Cukup menjatuhkan sifat mulia seorang dewasa...

Disember 2014...
Kami menangisi setiap gambar yang kami tatapi...
Air yang membawa kemusnahan...
Meruntun hati kami...
Namun kami tahu...
Ada ganjaran disebalik air kemusnahan itu...

Kini...
Saudara kami QZ8501 menghilangkan diri...
Membuat kami ternanti...
Membuat kami meratapi kembali MH370 dan MH17...

Betapa KAU sayangkan kami...
KAU hantarkan petandaMU...
KAU hantarkan petunjukMU...
KAU hantarkan ujianMU...
Supaya kami mengigatiMU...
Supaya kami tidak lupakanMU...

Mungkin selama ini telah KAU hantarkan petandaMU kepada kami...
Namun...
Tetap jua kami buta...
Buta dalam menilai cinta agungMU...

Kami alpa kepadaMU...
Kami jauh dariMU...
Kami kejam dengan bumi...
Kami abaikan saudara kami...
Kami pentingkan diri!
Kerana merasai dunia ini hak kami...

2015...
Kembalikanlah sinar, harapan dan senyuman kami...
Bawalah air mata mu 2014...
Pergilah bersama deritamu 2014...
Bersihkanlah kesan hitammu 2014...
Kami pasrah...
Kami redha...

Tuhan...
Terima kasih atas kasih sayangMU...

MH370... Kami masih menantimu...
MH17... Kami harap kamu tenang di sana...
QZ8501...tragidisnya
Buat mangsa banjir...
Tabahkanlah dirimu...
Kuatkanlah hatimu...

Buat semua pengajaranmu, terima kasih 2014...

Bersamalah kita ambil iktibar atas semua yang berlaku... :(

Sabtu, 20 Disember 2014

GEGE-GEGOK BERSAMA UAI


Tahun berganti tahun, umi tetap menjalankan tugas yang sama. Tak pernah berubah. Yang berubahnya anak-anak umi. Kalau tahun-tahun yang berlalu mereka masih kecil. Tapi sekarang meeka dah besar-besar belaka. Bila akhir tahun macam ni tugas umi membeli dan menyediakan kelengkapan pesekolahan untuk tahun baru yang akan datang beberapa hari saja lagi. Hari ni entah kali keberapa umi ke KB Mall. Rasanya hari Khamis dah dua kali. Ohhh... hari ni kali ketigalah umi melawat KB Mall. Tujuan yang sama. Membeli kelengkapan sekolah tapi untuk orang yang berbeza. 

Lepas solat Zohor umi turun dari rumah. Hujan agak lebat. Jalan sesak di KB. Mungkin sebab hujan lebat sepanjang hari. Sampai depan KB Mall kereta tak bergerak nampaknya. Alamak... mesti orang ramai nak beli baju sekolah anak-anak. Umi mengomel sorang-sorang. Dua kali pusing jugak la baru dapat parking. Tu pun jauh. Terpaksa meredah hujan untuk masuk ke KB Mall. Masuk-masuk... mak oiiii, ramainya orang. Rupanya orang ramai sedang menungguu kedatangan Us Azhar Idrus. Umi pun boleh tumpang sekaki. Sambil-sambil shopping sekali-sekali menjengah ke ruang tengah untuk melihat program yang sedang berlangsung. Sambil-sambil menunggu kedatangan UAI, ada qasidah, nasyid, tazkiah dan macam-macam lagi. 

Lebih kurang jam 5.30 petang, barulah UAI sampai. Orang ramai sangat. Tak boleh masuk pun. Intai-intai jenguk-jenguk je. Apa pun nasib baik kami belum balik. Sempatlah juga dengar soal jawab orang ramai bersama UAI. Bertambah juga ilmu walaupun sedikit. Alhamdulillah... 

Selasa, 16 Disember 2014

KALENDER CUTI UMUM DAN CUTI SEKOLAH 2015


Rancang cuti anda untuk melancong atau bercuti bersama keluarga. Tahun baru ni nak bercuti di mana dan bila. Dengan adanya kalender ini kita boleh merancangnya dengan baik. Cuti-cuti Malaysia 2015. Insya Allah... semoga Allah permudahkan segalanya. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...