Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 24 Julai 2017

MUKHAYYAM PERDANA PPIM KELANTAN

Tarikh 20-23 Julai aku mengutip bersama PPIM Kelantan. Ia merupakan sesuatu yang indah dan tidak dapat aku lupakan. Bukan sekadar menjalankan tugas secara paksa rela, tetapi aku secara tidak langsung mengutip ilmu bersama anak-anak didik. Maklumlah, sebagai orang baru dalam unit uniform Pergerakan Puteri Islam, banyak perkara yang belum diketahui selok-beloknya.








Jumaat, 14 Julai 2017

POLIGAMI

Suatu hari, seorang suami yang memiliki seorang isteri yang setia, sabar dan sangat taat, si suami hendak mengatakan keinginannya berkahwin lagi.
Suami : "Sayang, bagaimana pendapat mu, kalau abang nikah lagi...?"
Isteri : "Tapi kenapa bang...? Adakah saya sudah tidak menarik lagi...? Adakah abang sudah bosan...?"
Suami :(lantas menjawab) "..Eh, bukan sayang,.. Kau tetap isteriku yang paling cantik, dan berbakti pada suami..Abang hanya ingin membantu sesama islam, ibadah, dan melaksanakan sunnah Rasul..."
Isteri : "Hemm... Jadi itu alasannya..?"
Suami : "Iya sayang.."
Isteri : "Baik bang, saya setuju kalau alasannya untuk membantu, ibadah sunnah rasul.. nanti saya carikan dua isteri terus bang..!"
Suami : (dengan penuh semangat, dan hati berbunga-bunga),Kamu memang istri solehah, bila abang akan dikenalkan..?"
Isteri : "Esok pagi bang, sayang bawa abang ke rumahnya..!"
Pagi harinya sang isteri menepati janjinya, dia membawa suaminya pergi ke sebuah rumah,
Setelah pintu diketuk, keluarlah seorang perempuan.
Isteri : "Kenalkan Bang, ini kak Siti, janda Usia 70 tahun.
Suami : (terkejut)... "Tapi..?!"
Isteri : "Kenapa bang,..kenapa terkejut.?! Abang kata mau menolong, ibadah sunnah Rasul...? Sudah berapa banyak kitab hadis yg abang baca.? Takkan tdk sampai pada kisah siapa saja yg dinikahi Nabi...?"
"Calon yang kedua namanya kak Ijah, janda usia 65 tahun bang..! Dari sini kita terus ke rumh kak ijah.!"
Suami : (kebingungan) : Eee...sayang...Kalau begitu, abang tak jadi amalkan sunnah Rasul yg satu ini, yang lain saja..!!"
Isteri : "Jadi bang, kalau mau nikah lagi kerana nafsu, jangan bawa-bawa sunnah Rasul segala..
Antara nama-nama isteri Rasulullah ;
Nama : Saudah binti Zum’ah r.a.
Status : janda.
Usia dinikahi : 70 thn
Usia Rasulullah : 52 thn
Keadaan : Wanita kulit hitam, janda dari sahabat nabi yang menjadi perisai Nabi saat perang. Memiliki 12 anak dari pernikahan dengan suami pertama.
Alasan menikahi : Menjaga keimanan Saudah r.a. dari ancaman & gangguan kaum musyrikin.
Nama : Ummu Salamah r.a.
Status : Janda
Usia dinikahi : 62 thn
Usia Rasulullah : 56 thn
Keadaan : Anak pembantu Nabi, seorang janda yang pandai berpidato dan mengajar.
Alasan : Perintah Allah untuk membantu dakwah Rasulullah.
Nama : Ummu Habibah r.a.
Status : Janda.
Usia dinikahi : 47 thn
Usia Rasulullah : 57 tahun.
Keadaan : Bekas isteri Ubaidillah bin Jahsyi, cerai kerana suaminya tukar agama jadi nashrani.
Alasan : Untuk Menjaga Ummu Habibah daripada murtad.
Nama : Juwairiyyah bin Al-harits r.a.
Status : Janda
Usia dinikahi : 65 thn
Usia Rasulullah : 57 tahun
Keadaan : Tawanan perang yang dinikahi oleh Rasulullah, tidak memiliki sanak saudara, dan memiliki 17 anak dari pernikahan yang pertama.
Alasan : Petunjuk Allah, memerdekakan budak, pembebasan dari tawanan perang dan menjaga ketauhidan.
Nama : Shafiyah binti Hayyi r.a.
Status : 2 kali janda.
Usia dinikahi : 53 thn
Usia Rasulullah : 58 tahun
Keadaan : Wanita muslimah dari kalangan yahudi bani nadhir, memiliki 10 anak dari pernikahan sebelumnya.
Alasan : Rasulullah menjaga keimanan shafiyyah dari boikot & ancaman orang yahudi.
Nama : Maimunah Binti al-harits r.a
Status : Janda
Usia dinikahi : 63 thn
Usia Rasulullah : 58 tahun
Keadaan : Bekas isteri Abu Ruham bin Abdul Uzza.
Alasan : Untuk menjaga dan mengembangkan dakwah di kalangan bani nadhir.
Nama : Zainab binti Khuzaimah r.a.
Status : Janda.
Usia dinikahi : 50 thn
Usia Rasulullah : 58 tahun
Keadaan : Seorang janda yang banyak memelihara anak yatim dan orang yang lemah di rumahnya. Mendapat gelar ibu para masakin.
Alasan : Petunjuk Allah untuk bersama-sama melindungi anak yatim dan orang lemah..
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﻋﻠﻢُ ﺑﺎﻟـﺼـﻮﺍﺏ
Jika dibandingkan dengan kebanyakan orang zaman sekarang yg amalkan sunnah poligami katanya, tapi hanya memandang gadis2 cantik dan usia muda belaka.
Lagi satu, kalau nak kawin atau poligami nak cari perempuan yang ada kerjaya sebab tak payah keluar duit poket bagi nafkah. Nak cari perempuan atau janda yang tak ramai anak bimbang kena sara dan tanggung beban membesarkan anak.
Banyak lagi la kategori yang jadi pilihan lelaki sekarang untuk poligami yang kononnya mengikut sunnah nabi.

Khamis, 8 Jun 2017

TRAGEDI 7 RAMADHAN 1438H

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/220453640" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

Sabtu, 3 Jun 2017

SOLAT SUNAT TASBIH

Ramadhan Kareem...

Saya google cara untuk menunaikan solat Tasbih. Saya jumpa blog apa entah tak ingat. Saya save gambar-gambar ni supaya senang saya nak hafal kaifiyatnya. Lepas tu saya fikir baik saya save jugak dalam bolg saya. Maaf ya tuan punya sebab saya dah lupa blog mana satu. Jazakllahu khairan kathira...

Jumaat, 2 Jun 2017

PERISTIWA 7 RAMADHAN 1438H

                                                                                                                                      انا لله وانا اليه راجعون
                                                                                                                         اللهم اغفرلهم وعافهم واعف عنهم

Berita sedih buat warga Tahfiz seluruh Kelantan khususnya. Van Maahad Tahfiz Al-Hashimi Dato' Adnan Hashim dilaporkan kemalangan di Telekong, Kuala Krai, Kelantan.

14 orang mangsa yang terlibat, 2 orang ustaz dan 12 orang anak-anak Tahfiz Al-Hashimi. Laporan awal mengesahkan bahawa 5 orang anak-anak tahfiz telah meninggal dunia di tempat kejadian. 2 orang meninggal ketika sedang menerima rawatan di hodpital Kuala Krai. Selebihnya cedera.

Dikatakan anak-anak tahfiz ini menuju ke Qariyyah Ramadhan Kota Bharu untuk menyertai program Daurah Tafsir Al-Quran pagi ini. ALLAHU AKBAR. Kematian yang indah. Kematian yang amat kami cemburui. Mati di hari Jumaat dalam bulan Ramadhan dan bergerak untuk pergi menuntut ilmu. Syurga Firdaus milik mu.

Semoga ahli keluarga para pelajar tahfiz dan para guru mereka diberikan kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi ujian yang berat ini. Berhentilah bersedih wahai ayah bonda dan keluarga, kerana mereka semua "Syuhada' Ramadhan" yang semestinya syurga bagi mereka.

Pemergian indah yang sangat dicemburui, tetapi sangat perit untuk diterima. Memang tidak dapat bayangkan jika hal ini berlaku pada ahli keluarga sendiri. YA ALLAH kepada MU sahaja kami berserah...

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

Khamis, 1 Jun 2017

KELEBIHAN CUTI RAMADHAN II

Ramadhan Kareem

Alhamdulillah, Ramadhan tahun ini lebih bermakna. sangat berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Ramadhan tahun ni permulaan disambut diawal cuti persekolahan. Umi dan anak-anak semua bercuti. Kebetulan pulak abang pun tengah cuti panjang baru habis asasi. Peluang baik kali ini umi ambil dan guna sebaiknya.

Bermula 1 Ramdhan, anak-anak bertadarrus bersama umi. Lancar ke merangkak ke tak kisah. Umi tasmik dan betulkan bacaan yang salah. Yang dah lancar Alhamdulillah umi semak bacaannya. Bagi yang belum lancar bacaannya, Insya Allah akan bertambah lancar dengan izin Allah. Semoga kesempatan cuti dua minggu ini kami dapat khatam al-Quran. Itulah target dan hasrat hati seorang umi. Dua juzuk sehari insya Allah dapat khatam dalam tempoh dua minggu. Kalau tak sempat khatam pun, Insya Allah akan diteruskan dengan tiga beradik saja. Sebab lepas buka sekolah dua orang akan masuk asrama semula.

Oleh kerana waktu tadarrusnya selepas solat subuh setiap hari, maka beginilah rupa keadaan anak-anak umi setiap pagi. Mula-mulanya elok. Tapi masuk pusingan kedua sorang tumbang. Maklumlah baru 10 tahun. Belum khatam pun lagi. Tapi bacaannya agak baik. Tajwidnya agak bagus. Panjang pendek bacaan cukup dijaga. Tng dengung memang class. Cuma bacaan sangkut-sangkut sikit. Terima kasih ustazah kelas qiraati Pengkalan Chepa kerana Berjaya mengasuh dan mendidik anak-anak didik dengan baik. Buktinya bacaan anak umi yang sorang ni.

Round ketiga, biasanya tamat giliran mereka, akan tumbang dua orang lagi. Sebab satu juzuk biasanya tiga pusingan. kalau lebih pun umi akan tamatkan. Memandangkan ramai yang dah tumbang. Alhamdulillah dah dapat tadarrus. Jam 7.30 pagi dah selesai. Yang tidur terus melingkar. Abang-abang akan kutip Quran adik-adik yang dah terlena. Biasanya pun, malah setiap pagi begitulah keadaannya. Dah enam hari Ramadhan hari ni. Enam hari berpuasa. Kami masih istiqamah. Sesekali rasa kasihan pada anak-anak. Tapi inilah cara untuk umi mendidik anak-anak. Cara masing-masing berbeza.

Berbeza pula gayanya bila tadarrus selepas solat Zuhur. Masing-masing dah segar bugar selepas bagun tidur. Mana taknya berjam-jam tidur. Biarlah. Biasanya masuk waktu Zuhur umi akan kejutkan mereka untuk solat. Nak tunggu semua siap, daripada bangun dari tidur, mandi mahu makan masa satu jam. Atau mungkin lebih. Jam 2.00atau 2.30 petang baru boleh solat berjamaah. Lepas solat Zuhur kami sambung terus dengan tadarrus al-Quran. Setiap hari lepas tadaruus umi boleh terus masuk dapur untuk menyediakan juadah berbuka. Alhamdulillah, semoga Ramadhan tahun ini kami dikurniakan kelebihan malam Ramadhan Kareem. Yang mana 1 malam bersamaan dengan 1000 bulan. Itulah kehendak dan citi-cita setiap muslim dan mukmin. Insya Allah, semuanya dengan izin Allah.

Ahad, 28 Mei 2017

KELEBIHAN CUTI RAMADHAN

Ramadhan Kareem...

Ramadhan 1438H bermula sehari selepas cuti pertengahan penggal 1 bermula. Semua anak-anak ada di rumah. Cukup bilangannya. Cukup lima orang. Senang cerita umi ada pembantu. Ada si abang yang boleh jadi PA umi. Bantu mengerah adik-adik solat, sahur, tadarrus dan macam-macam lagi.

Umi minta anak-anak tambahkan amalan sepanjang Ramadhan. Setiap amalan bulan yang mulia ini akan digandakan pahalanya 10 kali ganda. Rugi kalau kita tak kejar anak-anak oiii... Solat fardhu mesti dilakukan secara berjamaah. Seakan-akan mewajibkan. Lepas solat berjamaah mesti bertadarrus. Alhamdulillah, permintaan umi disambut baik oleh anak-anak. Master mind nya abang sulung. Abanglah yang susun atur jadual imam bertugas setiap hari. Mengikut turutan umur. Hari pertama dimulakan dengan imam besar. Hari kedua imam 2, seterusnya imam 3, imam 4. Imam muda belum diberi tugas lagi. Katanya belum sunat.

Imam 2 bertugas
Sepanjang dua hari Ramadhan ni umi tengok mereka mengikut jadual dengan baik. Bila masuk je waktu solat, imam besar kerah makmum-makmumnya untuk solat. Umi seronok melihat anak-anak umi macam ni. Semoga Allah kekalkan amalan yang baik ini sampai bila-bila. Walaupun selepas berakhirnya Ramadhan. Semoga Ramadhan ini menjadi bulan latihan. Dan...kebaikannya berekekalan sepanjang masa.

Sabtu, 27 Mei 2017

KISAH SEORANG UMMI

Cuti sekolah dah bermula. Petang Khamis umi sibuk mengutip anak-anak di stesen bas dan stesen keretapi. Meredah jem jam 5 ptg dr Kota Bharu ke Wakaf Baru. Allah saja yg tahu kesesakan lalu lintas waktu tu. Lepas lebih sejam baru sampai. Hala balik melawan arus. Kurang la sikit sesaknya. Terus menuju ke Panchor ambik si adik dr GM. Sambil memandu si ibu mengomel. Anak-anak tak call dah umi. Sebulan pegi sebulan la tak tahu khabar nerita. Habis duit baru la call. Ni nak balik sepatah pun tak bagitau naik apa. Bas ke keretapi ke. Dalam mengomel tak diam akhirnya sampai di Panchor. Agak-agak je tu sebab biasanya kalau naik bas dia akan turun situ baru call umi. Semua tak beringat. Musim cutu ni memang la umi akan tunggu sesab dah tahu akan balik. Tapi minggu-minggu biasa? Umi tak pasti balik. Mana la tahu umi ke lain ke. Umi tak ada di rumah. Anak-anak tak fikir semua tu. Mengomel lagi. Penat tunggu dalam kereta, umi keluar duduk di tempat menunggu. Ramai parent kat situ.Semua lelaki.

Tunggu punya tunggu masuk waktu Maghrib. Ada parent yang sama menunggu anak dari sek yang sama tiba-tiba tanya dan maklumkan bas yang anak-anak GUAMSS naik tu baru sampai di Pasir Putih. Ada kereta kemalangan katanya. Ya ka...kena balik sembahyang dulu la ni, jawab umi. Terima kasih ya. Sambil melangkah masuk ke kereta. Kami balik kerumah yang tak berapa jauh je dari Panchor tu untuk solat Maghrib, Selesai solat, umi kerah semua anak-anak yang ada bersiap untuk keluar ambil sorang lagi yang tak ada. Boleh la makan-makan terus. Umi penat dah nak masak. dari petang atas jalan.

Lebih kurang jam 8.00 lebih sikit umi sampai lagi di stesen keretapi Wakaf Baru. Agak gelap kat situ. Nampak kelibat sorang dua anak-anak SM Tekbik Kuala Krai yang sama turun dengan Fahman petang tadi. Masih ada lagi malam-malam ni. Mungkin parent mereka belum ambil. Belum balik kerja. Umi fikir positif. Tapi kesian kau nak ya. Umi selalu bayangkan kalau itu anak-anak umi. Kalau umi lambat ambil.

Lebih kurang setengah jam menunggu, keretapi sampai. Muat beg dalam kereta. Kami bergerak meninggalkan stesen yang gelap tu. Masa tu masih sesak dengan penumpang yang baru sampai. Seperti yang dijanjikan kami akan singgah makan di kedai. Kami dah bincang nak makan apa dan di mana. Semua ikut umi nak makan kat mana, semua ok je. Pilihan umi kedai yang paling dekat ialah yang dekat dengan bulatan pasir pekan. Entah apa ke namanya umi tak ingat. Sayangnya tak ada yang special katanya. Makanan biasa-biasa je yang ada. Tak pulak umi Tanya kenapa. Tapi rasa-rasa umi tahu jawapannya, sebab pemilik dan pekerja kedai tu nak balik ke Pattani. Nak sambut puasa di kampong halaman agaknya. Makan aje la apa yang ada. Jam 10.00 malam lebih kurang kami balik.

Sampai di rumah jam 10.30 malam. Lebih kurang tetengah jam juga perjalanan kami. Slow agaknya umi drive sebab dah ngantuk sangat. Penat seharian tambah pulak dengan perut kenyang. Mata pun rasa nak terpejam. Di sinilah bermulanya cerita kepenatan umi. Sampai depan pagar rumah tengok kereta cik abang tak ada. Bukan apa pun, saja nak tahu pegi mana. Umi call la cik abahnya. Sambil bercakap on phone kami anak neranak masuk dalam rumah.Umi tiba-tiba jerit kat anak-anak. Phone umi mana? Ambik.. ambik...dalam kete. Jerit suruh ambil telefon dalam kereta. Bimbang nanti dah kunci pintu susah la nak minta tolong depa ambil dalam kereta. Tengah-tengah jerit tu, si abang gelak. why U ummi...why U ummi... Kedengaran sayup suara abah... "ada gapo"? Baru umi sedar dan perasan phone ada kat telinga tengah sembang ngan abah. Berderai hilai tawa anak-anak umi. Nak cover punya pasal, nak hilangkan malu pada anak-anak, umi kata...tu tandanya umi ni terlalu penat, sampai tak perasan. Nak suruh anak berenti gelak sebenarnya. Sedangkan umi sendiri tak boleh nak berenti gelak. Rasa nak guling-guling je...

Alahai umi... hari ni pun umi masih gelak bila teringat peristiwa malam tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...