Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 2 Januari 2013

CERITA SI TUKANG KEBUN


Bersandar di pintu. Fikiran melayang entah ke mana. Tiba-tiba aku teringat satu kisah. Tersenyum sendiri. Lucu ada. Kelakar tak kurang juga. Sedar dari lamunan aku beredar dari situ. Bimbang orang nampak aku tersengih sendirian. Apa pulak kata mereka. 

Lanskap cantik tukang kebun rajin
Cerita ni dah lama. Aku ni kan selalu tukar tempat kerja. Sekejab di Kajang. Sekejab di Puchong. Kemudian tu pulak...Hihihi... Jadi selalulah jumpa orang baru di sekitar tempat kerja. Suatu ketika, sedang aku leka mengadap komputer, datang seorang lelaki menjenguk ke tempat duduk aku. Dia menyapa: "ooo...orang baru". Baru aku sedar ada orang rupanya. Aku bangun dari tempat duduk menuju ke arahnya. Tanda hormat. "Saya baru kat sini. Baru seminggu". Lepas tu adalah beberapa ayat lagi merancakkan perbualan kami. Asyik dia yang tanya dan aku jawab. Aku macam biasa tak pandai bertanya bila berdepan dengan orang yang aku tak kenal atau pun baru kenal. Bila tiba soalan yang agak peribadi bagi aku, mulalah aku nak 'potong' perbualan. Aku malas nak jawab hal-hal peribadi aku. Malas nak berbohong sebenarnya. 

Akhirnya aku memberanikan diri mengajukan soalan. Nak lari dari terus disoal dan terpaksa menjawab. Aku tanya dia "cikgu sini ke?" Pendek je kan? Nak tau apa jawapannya? "Eh...tak, saya tukang kebun je sini". Aku cuma senyum. Hormat jawapan dia. "ooo...". Itu saja yang keluar dari mulut ku. Tapi dalam hati kecil aku berkata-kata " wow...kemasnya cara dia berpakaian". Dia pun tak selesa agaknya dengan soalan aku dan terus berlalu. Sambil tu sempat lagi bersuara. Katanya "takper la, saja je jengok tengok orang baru". "Terima kasih" ...jawab aku kembali. Dan dia terus berlalu pergi. Aku?... aku kembali ke tempat duduk ku dan meneruskan kerja tadi. Hari silih berganti. Tiap kali terserempak dengannya aku senyum tanda hormat. Bertegur sapa tidak lagi. Aku memang tak pandai menegur. Aku cuma pandai mengukirkan senyuman. Senyum tu kan sedekah!

Suatu hari, aku ke kedai. Dekat dengan rumahku. Memang cara aku ni tak berapa bagus. Agaknyalah. Aku tak berapa tengok orang sekeliling. Jalan menonong je. Tak fokus keadaan keliling. Jalan terus tempat yang dituju. Masa aku keluar dari kedai dobi, dengan baju yang banyak. Laju je menuju ke kereta. Tapi hati aku terasa ada orang asyik memandang ke arah ku. Aku cuba dongakkan muka. Memang betullah. "Tukang kebun yang aku kenal baru ni", bisik hati kecilku. Dia dalam kereta. Sedang menunggu seseorang agaknya. Aku sedekahkan lagi senyumanku. Aku buka pintu kereta. Letak barang dalam kereta. Barulah ada peluang untuk aku angkat tangan. Dia balas senyum dan angkat tangan kembali. Habis di situ. Dalam perjalanan balik, aku berfikir sendirian. "Hebat orang-orang sini. Tukang kebun pun ada kereta Honda. Aku cikgu pakai Wira buruk je". Ahhh...Rezeki masing-masing. Noktah.

Hari berganti minggu. Minggu berganti bulan. Penggal baru persekolahan bermula. Semua cikgu bersemangat waja. Berpakaian kemas. Tak kira lelaki atau perempuan. Maklumlah, awal tahun biasanya nazir atau pelawat dari jabatan akan turun melawat sekolah. Sedang aku berdiri di pintu, lalu seorang cikgu lelaki. Kemas. Segak. Berbaju kemeja lengan panjang. Bertali leher. Sekali pandang macam aku pernah tengok orang ni. Aku pandang sekali lagi. Tersentak. "Uiiik...orang ni tipu aku". Bisik hati aku. Takper... Masa aku mula-mula datang sini dah penghujung tahun. Tak lama tempoh persekolahannya. Cuti. Tak sempat kenal ramai cikgunya. Senang la ditipu. Bila jumpa rakan-rakan yang lain, aku beranikan diri untuk bercerita. Aku ceritakan dari mula cikgu tu datang, jumpa di kedai dan cerita hari ni. Rupanya si tukang kebun tu cikgu sekolah. Gelak rakan-rakan lain. Aku telah dipermainkan rupanya. Lurus bendul lagi. Hey...aku bukan bendul, tapi aku percaya dan aku yakin orang lain ikhlas macam aku jugak.

Aku mencari-cari peluang dan kesempatan untuk kenakan tukang kebun ni. Suatu masa dia laju berjalan. Seorang rakan bisikkan aku, "tukang kebun tu". Apa lagi. Si bendul ni bersuara: "wah...hebat sekolah ni ya, tukang kebun pun pakai tali leher?" Tukang kebun tu macam terpinga-pinga. Mungkin terkejut dengan soalan aku. Atau mungkin dia dah lupa apa yang dia cakap padaku dulu. Tapi sempat juga dia jawab: "PK Ko memang kena pakai tali leher"... Kami sama-sama gelak. Sekali lagi. Dalam hati kecil aku betul ke dia PK Kokurikulum? Alamak. Kena tanya orang teruslah...

Hari ni aku teringat balik cerita si tukang kebun tu, mungkin sebab hari ni hari pertama persekolahan 2013. Macam hari pertama aku ditipu dulu...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR