Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 18 Januari 2013

PULUT GADUNG


Ubi gadung, aku hanya tahu menyebutnya. Macam mana bentuk dan rupanya aku tak tahu. Masa kecil dulu pernah la tengok mak potong dan hiris.Tapi tak ingat dah bentuk ubinya. Yang aku masih ingat mak kupas kulitnya, kemudian hiris. Lepas tu mak basuh bersih-bersih, masukkan dalam guni dan rendam dalam sungai. Dengar ceritanya ubi gadung ni kena rendam dalam tempoh masa yang lama. Rendam pula dalam sungai tempat air mengalir. Baru makan pulut gadung nanti tak mabuk atau pening. Susah rupanya nak mendapatkan pulut gadung ni. Patutla harganya mahal. Susah pulak tu nak cari. Ni kira bernasib baik sebab musim banjir.

Seingat aku la, hirisan ubi gadung dimasak bersama pulut. Sebab itu namanya pulut gadung. Masukkan sedikit garam. Ada juga orang yang suka manis, dia letakkan gula. Semasa menghidang tu letakkan bersama kelapa parut yang juga dicampurkan dengan secubit garam.


Dah berpuluh tahun rasanya tak jamah makanan ni. Teringin yang amat. Berkali suarakan dan nyatakan hasrat hati nak makan pulut gadung. Sayangnya makanan ini bermusim. Ianya hanya ada di pasaran musim banjir saja. Aku balik ke kampung sekali sekala je. Mana nak jumpa.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR