Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 25 Januari 2013

MASJID MUHAMMADI KOTA BHARU

Masjid Muhammadi adalah masjid tersohor di negeri Cik Siti Wan Kembang. Namanya diambil sempena nama Sultan Muhamad ke IV.  Masjid Muhammadi merupakan masjid negeri yang terletak di Kota Bharu. Dekat dengan Sungai Kelantan. Ia juga dipanggil sebagai Masjid Besar di kalangan rakyat Kelantan.


Minggu ni aku kembali lagi ke sini. Urusan anak-anak. Itulah urusan terbesar dalam kehidupan aku. Aku dimaklumkan oleh anak kedua, dia dilantik sebagai pengawas sekolah. Maknanya segala pakaian seragam sekolah yang aku beli hujung tahun lepas perlu ditukar kepada seragam pengawas. Pelik betul la sekolah di Kelantan. Kenapa buat lantikan pengawas pada awal tahun. Kami di sini kalau tak berani nak buat macam ni. Ada dapat surat layang dari ibu bapa. Apa pun aku tetap akur dengan kehendak dan situasi di tempat mereka belajar.


Menurut kata anakku, kopiah di gerai depan Masjid Muhammadi murah. Kami pun singgahlah di sini. Sebelum ke gerai, kami anak-beranak solat dulu di masjid. Alhamdulillah, dapat juga pahala solat di masjid hari ni. Selesai solat kami turun ke gerai seberang jalan. Betul-betul depan masjid. Memang murah. Harga RM15 dapat la kurang RM13. Kalau di bandar tahun lepas aku beli kopiah nipis biasa je tak boleh kurang langsung. Padahal beli dua sekali.


Masa aku ambil gambar ni, pakcik kedai tu tanya "dari mana?" Kami jawab "dari Kajang". Katanya lagi "pokcik tau doh, sebab kalu ore sini dio tok ambik gambar doh, ni mesti ore dari luar ni". Kebetulan pula aku bawa dua orang anak. Dengar dari mereka bersembang dua beradik tu pun pakcik tu dah tahu kami dari luar. Tahun-tahun sebelum ni aku pernah ke sini. Tiap kali balik hujung minggu aku dibawa ke merata masjid di Kota Bharu. Singgah solat Zohor atau Asar. Tapi sekarang tak lagi. Apa pun aku tetap bersyukur. Alhamdulillah...


Teringat kembali suatu waktu dahulu, aku ke sini dengan mu. Aku pernah menginap di Hotel Khalifa. Berhadapan dengan masjid Muhammadi. Inilah pandangan masjid dari hotel pada waktu malam. Cantik. Indah. Seindah kenangan waktu itu. Ya Allah...sesungguhnya Engkau Maha Tahu. Engkau tahu segala kehendak dan keinginanku. Engkau Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Makbulkanlah segala doa dan permintaanku. Amin Ya Rabbal 'Alamin...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR