Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 14 Januari 2013

ROTI TEMPAYAN NANA


Roti Tempayan Nana ni terletak di Simpang Empat Panchor. Berhampiran dengan Selera Tok Ku yang menyediakan masakan panas. Sedap memang sedap jika dibandingkan dengan restoran mamak di sekitar Kajang dan Bangi. Tapi kalau dibandingkan harganya agak mahal. Mungkin kerana di sebelah KL dan Selangor banyak restoran mamak. Di Kelantan tak banyak. Jadi agak sukar nak jumpa kedai yang jual roti tempayan. Harga satu set roti tempayan + kambing RM5. Kalau ayam RM3.50 sahaja. Harga yang sama dengan KL tapi saiznya kecil. Sebab tu pada saya beranggapan harganya agak mahal. 

Sambil menunggu roti masak, sempat menemu-bual pemiliknya. Isterinya orang kelantan, tapi suaminya orang Pakistan. Namanya pun Khan. Patut la sedap. Kalau sapa-sapa yang datang ke Kelantan atau warga Kelantan balik ke kampung nak mencuba roti tempayan abang Khan ni boleh la datang ke Panchor. Tak tahu kat mana Panchor? Ala...dekat dengan rumah Pok Nik Lah. Itu je pun yang saya tahu. Jalan nak ke Pengkalan Chepa. Kalau dari Pengkalan Chepa sebelah kiri. Kalau dari Tawang atau Kubang Kerian kedai abang Khan ni duduknya sebelah kanan jalan.

Inilah saiz roti tempayan abang Khan. Sama besar dengan saiz roti canai kat Kajang. Kalau roti tempayan Kajang mesti penuh pinggan ni. Beli sebiji boleh makan dua orang. Sebab besar. Tapi roti tempayan abang Khan ni cukup-cukup untuk sorang makan je. Tapi rasanya memang sedap. Lebih-lebih lagi makan panas-panas. Makan roti tempayan ni baik untuk diet. Tak macam makan roti canai. Sebab itu kami sekeluarga suka makan roti ni. Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR