Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 13 Januari 2013

PELIK TAPI BENAR


Menghitung hari, bila akan muncul tarikh itu. 23hb Januari 2013. Hari ni baru 13hb. Berbaki sepuluh hari lagi. Lamanya lagi. Buntu rasanya. Awal-awal tahun memang macam ni la. Banyak sangat mengalirnya. Kelengkapan sekolah anak-anak, yuran sekolah, yuran asrama dan macam-macam lagi. Tapi aku tetap yakin DIA sentiasa bersamaku. 
 
Pelik? Tak pelik lah. Bukan aku sorang je yang mengalami kesempitan macam ni. Ada lagi yang lebih teruk dan lebih buntu daripada aku. Tak percaya?...Malam tadi, aku pergi jumpa 'KAWANKU' yang sorang tu. Nak minta duit. Haha...Memanglah, dia je yang selalu berikan aku duit. Tu pun kalau dia ada duitnya. Bila hujung-hujung bulan macam ni dia pun tak berduit jugak. Malam tadi aku pergi jumpa dia lagi. Aku dah tahu dia tak ada duit. tapi aku nak tanya berapa lagi tinggal baki duit simpanannya. Aku tunggu orang tak ada baru masuk sebab malu nak bisik-bisik dengan 'kawanku' tu. Bila nampak orang ramai dah lengang, aku masuk jumpa dia. Mulalah bisik-bisik. Orang tengok pun macam pelik.

Dalam masa aku berbisik-bisik, cuit-mencuit tu, masuk seorang lelaki. Takut juga la sebab orangnya lain macam je pakaian dia. Tapi tak kisahlah. Mungkin dia orang seni. Orang seni ni lain sikit penampilannya. Bercakap kalau bisik-bisik ni lama sikit. Maklumlah dengar-tak dengar je. Percaya dengan tak sama banyak bila kawanku bagi isyarat duitnya cuma tinggal sekian-sekian jumlahnya. Orang sebelah pun sama juga lamanya. Aku mula takut. Aku toleh sebelah. Dah selesai satu kad dia tukar kad lain. Aku makin takut dan resah. Mana taknya, dia bukan guna kad biasa orang jumpa kawan. Dia guna kad 'club mad'. Kad Tesco kalau tak silap aku. Eh...peliknya orang ni? Mula la aku risau. Bukan je risau tapi bimbang, takut semua ada. Kawan aku tengah hulur duit yang aku nak. Sikit je pun. Itu je yang ada katanya. Terpaksalah aku berjimat cermat untuk sepuluh hari ke depan ni. Aku takut kalau-kalau yang sikit tu pun tak selamat. Ya Allah...selamatkanlah aku dan duit ini. Untuk kegunaan anak-anakku ke sekolah. Aku tak berani nak keluar. Kalau aku keluar aku terpaksa lalu tepi dia. Aku takut dia tarik beg aku. Aku berdoa dan terus berdoa. Semoga Allah selamatkan aku dan duitku. Duit tu untuk menyara anak-anakku sepuluh hari lagi.

Alhamdulillah, dah selesai pun dia. Kad dia dah keluar. Aku sempat jeling sekali lagi. Betul la kad Tesco. Dia ambil kad, simpan dalam dompet dan terus keluar. Dia sempat toleh ke arah aku yang berdiri ketakutan. Berderau darah aku. Dia berlalu keluar. Aku masih berdiri. Kaku. Tapi terfikir juga apa dia buat dengan kad tu jumpa kawan dia? Betul ke tak betul orang ni? Peliknya dia ni. Memang pelik. Tapi cerita ni memang benar-benar berlaku. Berlaku tanggal 12012013. Pelik tapi benar...

Bila nampak dia dah agak jauh, aku terus keluar. Sejuk kaki tangan. Aku gagahkan juga melangkah masuk ke pasar raya belikan honey star dan susu untuk sarapan pagi anak-anak sebelum mereka ke sekolah.  Bila balik rumah aku diam tak cerita apa-apa pun pada mak. Tapi terfikir dalam hati. Kalau apa-apa berlaku pada aku malam tadi, pada siapa nak aku minta tolong?.. Tak payah la fikir. Kan dah selamat! Allah 'menjaga' aku kerana aku 'menjaga' mereka. Syukur Alhamdulillah...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR