Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 25 Januari 2013

PAGI-PAGI DI KOTA BHARU

Kelantan terkenal dengan gelaran negeri "Serambi Mekah". Masuk saja bandar Kota Bharu pagi Jumaat akan kedengaran paling kurang zikir-zikir. Atau pun ceramah-ceramah agama. Bila masuk waktu solat satu bandar kedengaran laungan azan. Para peniaga akan menutup barang jualan mereka dengan kain dan tinggal pergi menunaikan kewajipan masing-masing.











Di kawasan ini terdapatnya sebuah kedai buku agama tersohor di Kelantan. Kedai buku Jaafar Rawas. Sejak dari aku belajar lagi. Kalau nak cari bukubuku agama di sinilah tempatnya. Sekarang ni bukan sekadar buku, bahkan segala kelengkapan ibadat, baju-baju sekolah agama terdapat di sini. Aku ke sini hari ni pun untuk mencari seragam pengawas sekolah agama (YIK). Bajunya lain dari sekolah harian biasa. Ala-ala baju Raihan gitu. Walaupun hari Jumaat, semua kedai di kawasan ni buka sebab hari ni orang ramai sangat datang. Pagi Jumaat ni ada kuliah atau ceramah agama di sini. Selalunya Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat sendiri bagi kuliah. Kuliahnya cuma diadakan di jalan raya. Bukan di masjid atau di dewan-dewan besar. Tapi pengunjung yang datang teramatlah ramai. Khemah-kemah yang disediakan memang penuh dengan pengunjung muslimin dan muslimat. Sehinggakan ada yang duduk di kaki lima kedai.











Mereka yang datang ke sini boleh dikatakan serampang dua mata. Bukan apa. Datang dengar kuliah agama. Pada waktu yang sama dapat mencari bekalan atau keperluan harian. Samada pakaian atau pun makanan. Di tepi-tepi jalan masuk ke kawasan khemah, dipenuhi peniaga-peniaga yang menjual beraneka barang jualan. Nasib baik kami berjalan kaki. Kalau dengan kereta tak sanggup rasanya. Sesak.











Beginilah pemandangan di kiri dan kanan jalan raya. Aku seolah diperhatikan oleh orang sekeliling. Seolah aku ni pemerhati. Sebab kerja aku di sni seperti biasa kerja aku di tempat-tempat lain. Ambik gambar. Ni kira nasib baik sebab tak bawa balik kamera SLR. Cuma guna smart phone je. Maaflah ya adik kakok sekalian, dah hobi saya macam ni. Ambil gambar dan update blog. Sebenarnya nak perkenalkan Kelantan pada orang luar. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR