Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 28 Januari 2013

KEK HARI JADI

Tersentuh hati seorang ibu, bila buka pintu menyambut kepulangan anaknya dari sekolah, tiba-tiba terdengar ucapan 'Selamat Hari Jadi Umi...". Hanya mampu tersenyum. "Terima kasih Aman". Memang anak-anak ku tak pernah lupa hadiah hari lahir untuk ku. Ada saja yang mereka beli setiap tahun. Biar pun kecil tapi besar nilainya di hati seorang ibu.

Sebenarnya dua tiga hari kebelakangan mereka dah tertanya-tanya sesama mereka nak beli hadiah apa untuk umi tahun ni. Terima kasih anakku. Umi tak harapkan apa-apa hadiah pun, cuma umi nak mendidik anak-anak umi untuk sentiasa ingat dan tidak pernah lupa hari-hari penting kita sekeluarga.





Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR