Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 28 September 2011

POT LUCK RAYA


Dalam bulan Syawal memang ramai yang buat rumah terbuka. Tak ketinggalan sekolah kami. Pada penghujung bulan Syawal kebiasaannya ada jamuan raya. Kalau tahun-tahun sebelum ni kami panggil sekolah terbuka sebab cikgu-cikgu yang tak berkesempatan buat rumah terbuka di rumah mereka, pakat-pakat hulurkan duit buat jamuan di sekolah. Tahun lepas kami buat jamuan besar-besaran. Sambutan raya peringkat sekolah. Guru dan murid sama-sama beraya dengan baju raya yang cantik-cantik dan anggun. Tapi tahun ni, sambutannya biasa saja. Tak melibatkan murid. Semua guru terlibat menyediakan juadah. Kami panggil 'Pot Luck Raya'. Meriah juga majlisnya sebab semua guru terlibat, sesi pagi dan petang berkumpul pada satu waktu yang sama.

Banyak menu yang dihidangkan. Ada laksa pinang, laksam kelantan, lemang dan rendang, nasi impit, rojak buah dan pelbagai jenis puding. Saya tak ketinggalan menyediakan satu menu. Nasi kuning teganu dan kari ayam. Sebagai pencuci mulut saya sediakan puding sagu. Alhamdulillah...sebenarnya semua tu saya buat sebagai membalas jasa guru-guru yang telah mendidik dan mengajar anak-anak saya di sekolah. Juga sebagai kenduri arwah. Oleh itu, saya minta ustas Faizal bacakan doa tahlil. Itu saja yang mampu ku lakukan.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR