Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 29 April 2012

SEHARI DI PULAU BELURU

Seronoknya Tuhan saja yang tahu. Bila permintaan ku untuk ikut sama ke Pulau Beluru diterima. Aku tak pernah sampai ke situ. Terima kasih... 

Nama pun pergi kem, aku ikut sekali berjalan menjelajah pulau. Entah berapa kilometer. Yang aku tau memang jauh. Longgar lutut jugak la... Seringkali aku tertinggal ke belakang. Tapi bukan faktor usia. Sebenarnya aku banyak kali singgah situ sini ambik gambor. Pantang tengok yang menarik pada pandangan aku, aku snap. Buktinya gambar-gambar ni...

Buah tempan muda

Buah tempan masak

Ni bunga apa ya?


Masa perjalanan balik, aku tak larat dah nak berjalan. Bila ditanya nak balik jalan kaki atau nak naik bot, aku cepat-cepat jawab nak naik bot. Kaki dah lengoh. Hihihi... Rupanya orang-orang di pulau ni nak keluar ke pekan kena naik bot. Tambangnya RM1 satu hala. Dah menjadi kebiasaan pada mereka, tapi pada aku, Ya Allah... susahnya.

Dalam perjalanan menyusuri sungai dengan bot tu, aku nampak buah nipah. Ya Allah...sedapnya. Dah berpuluh tahun aku tak makan buah nipah. Meleleh air liur. Nasib baik dia orang berhenti nak cari kelapa muda. Dengan baik hatinya dia carikan aku buah nipah. Seronoknya... bahagianya... terharunya... Dapat la aku makan buah nipah idaman ku. Biar pun agak keras. Terima kasih...


Bukan sekadar buah nipah, air kelapa muda pun dapat. Best kan???... Jawapannya: Ya. Satu pengalaman yang sangat menarik. Dan, tak akan ku lupakan. Lain kali nak ikut lagi boleh tak???... BOLEH LA...


“Sebaik-baik isteri adalah yang dapat menyenangkan hati suaminya apabila engkau (suami) melihatnya dan apabila disuruh dia menurut perintahmu, dan ia dapat menjaga kehormatan dirinya dan harta bendamu ketika engkau tiada di rumah.”
 (Riwayat Thabrani darpada Abdullah bin Salam)


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR