Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 29 September 2010

APA ADA PADA MIMPI?

Tiga tahun yang lalu, beberapa kali aku bermimpi. Tidaklah tiap-tiap malam tapi kerap kali aku bermimpi perkara yang sama. Anggapanku mimpi itu hanya mainan tidur. Setiap kali bila aku teringat mimpi tersebut aku sibukkan diri dengan kerja-kerja rutinku. Aku abaikan saja mimpi tu. Aku takut sebenarnya. Tak pernah aku ceritakan pada sesiapa pun.

Dalam mimpi tu aku dipinang seseorang yang sangat aku kenali. Dah lama aku kenal dia. Yang lebih mnghairankan aku, mak beriya-iya benar menyuruh aku terima pinangan tersebut. Berkali-kali mak pujuk aku. Aku tetap aku. Dengan tegas aku tolak pinangannya, bukan kerana aku tak suka 'DIA', bukan sebab aku dendam padanya, tapi jawapanku kerana aku sudah bersuami. Aku dah kahwin pun. Takkan mak tak tau anak perempuannya dah berkahwin? Dah lama dah mak. Dah berbelas tahun. Kenapa mak bersungguh-sungguh minta aku terima pinangan tersebut? Pelik tapi benar...kenapa ya???

Lama kelamaan aku lupa pada mimpi itu. Ia tidak lagi menghantui fikiranku. Aku berjaya melupakannya. Alhamdulillah aku bersyukur pada Allah Yang Maha Berkuasa kerana telah memakbulkan doaku untuk melupakan mimpi misteri itu. Aku tak ingat langsung pun pasal mimpi itu. Sehinggalah.....

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR