Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 17 Mac 2012

AKU DAN A&W


Jiwa ku dan A&W dah sebati rasanya. Dari umur ku belasan tahun hingga sekarang umur ku puluhan tahun, pantang nampak A&W jiwaku tersentuh. Ada rasa rindu, ada rasa sedih, ada rasa kesal, pendek kata ada macam-macam perasaanlah. Aku mula berhijrah ke KL ni tahun 1993. Sekarang 2012. Hampir 20 tahun. Tapi tiap kali aku balik ke kampung halaman tak pernah aku lupa untuk singgah makan di sini. Bersama keluarga atau seorang diri. Lebih-lebih lagi kalau nampak bangunan ni...

Petang tadi, selepas aku hantar anak-anak aku ke asrama, aku turun teksi di bandar KB. Aku lalu depan bangunan ni. Tiba-tiba saja hati aku sebak. Tak dapat aku tahan. Sampai seorang anggota polis yang sedang bertugas di sekitar situ menegurku. Ya Allah malunya aku rasa. Aku tak sengaja. Tanpa aku sedar. Perasaan itu datang sendirinya. Memori oh memori. Suka dan duka, semuanya bermula di sini...

Akhirnya, aku masuk ke dalam bangunan tu. Aku beli burger untuk makan malam aku. Burger oh burger...dulu aku malu nak makan burger. Tapi sekarang ok dah...


Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR