Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Isnin, 26 Mac 2012

HARI JADI NADHIRAH

Nadhirah ni cucu sulung. Adoi...dah ada cucu ke aku ni? Cucu saudara la. Cucu saudara sululung dari anak saudara sulung, anak abang aku yang sulung. Panjang ceritanya, tiga kali sulung.  Hari ni hari jadinya yang ke 6. 

Inilah Nadhirah. Macam puteri. Pemalu dan pendiam orangnya. Selamat hari lahir kakak...Sebelah tu sepupunya Alia. Anak saudara aku jugak. Bila bercakap laju tapi pekat Gganu. Doh nnape Alia ccakak ggitu? Dok pahang Tok Su...aku selalu usik Alia.

Ni emak aku dengan cucu-cucunya sedang santap nasi kerabu. Nasi kerabu tu aku yang masak. Anak saudara aku minta tolong masak nasi kerabu untuk seratus orang. Kelam kabut aku menanya orang berapa banyak nak masak. Aduh banyaknya...10kg. Dalam keadaan otak serabut, jiwa kacau, aku masak juga. Sekurang-kurangnya aku boleh lupakan seketika 'keserabutan itu' waktu aku sibuk. 

Yang ni pulak anak-anak, anak-anak saudara dan cucu-cucu saudara aku. Yang 'besar-besar' tu anak saudara la.  Majlis dah nak bermula. Acara memotong kek hari jadi...

Wahhh...ada cabutan bertuah untuk kanak-kanak. Tengok anak-anak aku, serius mukanya, tengah tunggu nombor masing-masing disebut.

Haha... baru boleh senyum. Dah dapat hadiah. Yang bertuah dapat hadiahnya besar sikit. Yang nombornya tak bertuah pun dapat jugak, tapi kecik sikit la barangnya. Cabutan bertuah untuk dewasa pun ada. Aku dapat sudu dan garfu. Best kan??? Tapi gambar aku takder ler...Terima kasih Along...Ni la anak saudara sulung aku. Anak abang aku yang sulung. Macam anak dara lagi...hihi

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR