Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 24 November 2013

MAJLIS BERTEMU MATA

Sabtu, 23 November 2013 adalah hari bersejarah bagi pasangan Nurul
Mok & Moksu
Huda bt Romeli dengan suaminya Din. Itu je pun nama yang aku tahu. Yang tercatat pada kad cenderahati. Tarikh ini juga adalah hari pertemuan antara keluarga yang telah lama tidak berjumpa. Dalam masjlis tu pengunjung pertama yang datang adalah ibu saudaraku (satu-satunya adik arwah ayah) yang dikenali dalam keluarga kami sebagai maksu minah. Dah dua tahun kami tak bersua muka. Maksu datang bersama anak sulungnya. Kemudian seorang demi seorang sepupu (anak maksu) datang.


Bersama keluarga Tokcik
Keluarga kedua yang membuatkan kami adik beradik teruja sangat bila bertemu ialah sepupu arwah ayah. Pangkat mak sepupu bagi kami. Anak arwah tok saudara kami. Satu-satunya bapa saudara ayah yang aku kenal. Mana taknya, aku lahir di penghujung waktu. Ramai di peringkat datuk aku dah meninggal. Kali terakhir jumpa dulu pun di majlis kenduri kahwin jugak. Itulah hikmahnya setiap perkahwinan perlu dihebahkan pada saudara mara. Jumput mereka bersama meraikan majlis kesyukuran. Selain dari menjamu selera dapat juga bertemu mata dengan saudara mara ajauh dan dekat. Yang jauh di rapatkan yang dekat dieratkan. Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR