Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 1 Jun 2017

KELEBIHAN CUTI RAMADHAN II

Ramadhan Kareem

Alhamdulillah, Ramadhan tahun ini lebih bermakna. sangat berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Ramadhan tahun ni permulaan disambut diawal cuti persekolahan. Umi dan anak-anak semua bercuti. Kebetulan pulak abang pun tengah cuti panjang baru habis asasi. Peluang baik kali ini umi ambil dan guna sebaiknya.

Bermula 1 Ramdhan, anak-anak bertadarrus bersama umi. Lancar ke merangkak ke tak kisah. Umi tasmik dan betulkan bacaan yang salah. Yang dah lancar Alhamdulillah umi semak bacaannya. Bagi yang belum lancar bacaannya, Insya Allah akan bertambah lancar dengan izin Allah. Semoga kesempatan cuti dua minggu ini kami dapat khatam al-Quran. Itulah target dan hasrat hati seorang umi. Dua juzuk sehari insya Allah dapat khatam dalam tempoh dua minggu. Kalau tak sempat khatam pun, Insya Allah akan diteruskan dengan tiga beradik saja. Sebab lepas buka sekolah dua orang akan masuk asrama semula.

Oleh kerana waktu tadarrusnya selepas solat subuh setiap hari, maka beginilah rupa keadaan anak-anak umi setiap pagi. Mula-mulanya elok. Tapi masuk pusingan kedua sorang tumbang. Maklumlah baru 10 tahun. Belum khatam pun lagi. Tapi bacaannya agak baik. Tajwidnya agak bagus. Panjang pendek bacaan cukup dijaga. Tng dengung memang class. Cuma bacaan sangkut-sangkut sikit. Terima kasih ustazah kelas qiraati Pengkalan Chepa kerana Berjaya mengasuh dan mendidik anak-anak didik dengan baik. Buktinya bacaan anak umi yang sorang ni.

Round ketiga, biasanya tamat giliran mereka, akan tumbang dua orang lagi. Sebab satu juzuk biasanya tiga pusingan. kalau lebih pun umi akan tamatkan. Memandangkan ramai yang dah tumbang. Alhamdulillah dah dapat tadarrus. Jam 7.30 pagi dah selesai. Yang tidur terus melingkar. Abang-abang akan kutip Quran adik-adik yang dah terlena. Biasanya pun, malah setiap pagi begitulah keadaannya. Dah enam hari Ramadhan hari ni. Enam hari berpuasa. Kami masih istiqamah. Sesekali rasa kasihan pada anak-anak. Tapi inilah cara untuk umi mendidik anak-anak. Cara masing-masing berbeza.

Berbeza pula gayanya bila tadarrus selepas solat Zuhur. Masing-masing dah segar bugar selepas bagun tidur. Mana taknya berjam-jam tidur. Biarlah. Biasanya masuk waktu Zuhur umi akan kejutkan mereka untuk solat. Nak tunggu semua siap, daripada bangun dari tidur, mandi mahu makan masa satu jam. Atau mungkin lebih. Jam 2.00atau 2.30 petang baru boleh solat berjamaah. Lepas solat Zuhur kami sambung terus dengan tadarrus al-Quran. Setiap hari lepas tadaruus umi boleh terus masuk dapur untuk menyediakan juadah berbuka. Alhamdulillah, semoga Ramadhan tahun ini kami dikurniakan kelebihan malam Ramadhan Kareem. Yang mana 1 malam bersamaan dengan 1000 bulan. Itulah kehendak dan citi-cita setiap muslim dan mukmin. Insya Allah, semuanya dengan izin Allah.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR