Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 6 Ogos 2013

AIR TUAK

Sekali sekala balik kampung rasanya tak sah kalau tak dapat minum air tuak. Tersohor di Kelantan dengan air tuak. Pernah bercerita dengan kengkawan betapa sedapnya minum air tuak. Terkejut dia orang. Katanya orang tak minum la air tuak. Mabuk kan! Bukan... air tuak ni tak mabuk. Air tuak kelapa atau pun tuak nipah. Kalau orang kampung saya panggil tuak, orang KL sebut nira. oooo...melopong mulut masing-masing nak memahamkan cerita ku. Kalau bulan Ramadhan ni lagi la, merata tempat ada jual tuak. Tapi kali ni special sikit. Kami dapat minum tuak nipah. Mana dapat? Haaa...pegi cari di pusat pengeluaran tuak la. Di kemunin dan di Tumpat.  Di sepanjang jalan ada gerai jual tuak. Macam pesta pulak nengoknya. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR