Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 27 Disember 2011

ASYURA KELANTAN



Alhamdulillah...akhirnya aku dapat juga merasa asyura setelah sekian lama aku idamkannya. Lebih terkenal dengan panggilan 'suro' di kalangan orang Kelantan. Dah lama benar rasanya aku tak makan 'suro' ni. Dah lima tahun agaknya. 'Suro' ni hanya terdapat pada bulan Muharram. Orang masak 'suro' ni pun bermula hari asyura. Dalam tempoh 20 hari tu sahaja orang buat kenduri masak 'suro' ni. Namanya diambil sempena hari Asyura. Itulah serba sedikit pengenalan tentang makanan ni. Kalau di negeri lain orang panggil bubur asyura. Nama lain sebab rupanya pun lain. Bila sebut bubur maknanya ia lembik. Macam bubur lambok. Agaknya la, sebab aku pun tak pernah makan bubur asyura tu.

Masak 'suro' ni agak lama. Dari pagi sampai petang. Aku tak banyak pengalaman tentang cara masak makanan ni. Rasanya cuma beberapa kali aje aku sertai orang masak. Masa kecik-kecik dulu. Rasanya macam orang masak dodol la. Bermula dari menumis rempah, hingga masukkan segala jenis ramuan dikacau sampai hancur. Lumat. Daging pun jadi urat halus-halus. 

Kalau di kampung, orang pakat-pakat masak 'suro' ni. Maklumlah, sekali masaknya satu kawah. Belanjanya pun besar. Tak sah kalau tak kenduri masak 'suro'. Itulah hebatnya orang kampung. Semua perkara bergotong-royong. Seronoknya tinggal di kampung. Bila agaknya Allah akan mengizinkan aku untuk merasai kehidupan di kampung? Hidup dalam suasana harmoni, aman damai, nyaman dan menghirup udara segar. Ya Allah...izinkan lah aku menikmati suasana itu...




Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR