Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 14 Disember 2011

SPIRALS BOLOGNISE



Makan malam semalam aku masak spageti bebola daging. Sosnya banyak sikit. Aku simpan dalam peti ais. Bebolanya habis. Tengah hari tadi aku rebus pasta spirals. Hangatkan sos dan tambah sos spageti kimball. Inilah hasilnya. Anak-anak nakkan kelainan. Kalau hari-hari makanan sama dia orang tak nak. Nah...amekaw...tak sama bukan? Kalau nak dikirakan sos dengan pasta memang la tak padan. Sosnya agak kurang. Kalau dihidangkan sepinggan-sepinggan pada anak-anak memang tak 'naik rumah' orang kata. Jadi aku gaulkan terus sos bolognaise dengan pasta. Ia nampak agak kering dan tak berkuah. Bebola daging pun tak ada. Ada la kelainannya. Sah-sah umi baru masak.

Dia orang tak nampak aku buat. Cuma dia tengok aku rebus pasta. Sibuk main la katakan. Tau-tau dah terhidang. Datang-datang je.."wah...apa ni umi? bila umi masak?" Bagus tak idea aku? Tapi ni kali pertama pun aku buat macam ni. Boleh la guna pakai seterusnya. Kitakan ibu berkerjaya, mesti bijak...Benda yang sama tapi hidangannya berbeza. Lagi pun takder la membazir. Kan-kan!!!



Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR