Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Sabtu, 24 Disember 2011

A&W DAN SEBUAH MEMORI

Waffal oh waffal...



Hari ni aku pergi KL. Niat aku nak pergi Sogo semata-mata. Aku nak cari hand bag. Puas aku jenguk Parkson Kajang dan Alamada. Tak ada yang betul-betul aku 'jatuh hati' padanya. Biasalah, musim dapat bonus ni aku akan beli 'sesuatu' untuk aku, sebagai hadiah untuk diri sendiri. Sebab aku berpegang pada kata-kata pakar motivasi Dato' Dr Fadzilah Kamsah, yang mana kita perlu menghargai diri kita sendiri. Berilah hadiah untuk kita sendiri. Untuk orang lain kita sanggup belikan hadiah. Tapi kenapa tidak untuk diri kita sendiri. Jadi aku nak diri aku tergolong dalam golongan insan yang menghargai diri sendiri.

Bila dah selesai memilih dan membayar, baru tersa lapar. Aku pantang kalau ke KL mesti nak makan A&W. Salah satu sebabnya ialah ia tak ada kat Kajang. Kalau KFC atau McD merata-rata kat area Kajang dan Bangi. Jadi hari ni pun aku masuk A&W. Aku oder la burger dan root beer float. Lagi... waffal ais krim. Masa aku makan waffal tu, orang meja sebelah jenguk-jenguk dan pandang-pandang pada aku. Aku senyum. Di meja tu ada tiga orang perempuan. Aku potong suku daripada waffal, aku makan. Tiga suku lagi aku letak tepi. Lepasa tu aku makan burger. Dia pandang lagi. Aku dengar salah seorang dari mereka kata "makan sorang je, lapor benor agaknya". Aku diam je la. Memang nampak macam makan banyak sebab banyak ada makanan atas meja. Habis makan suku waffal tu, aku bangun dan pegi oder lagi. Depa tu pandang lagi. Agaknya tak cukup lagi ke aku makan. 

Bila staff A&W hantar oder kat meja aku, depa tu tengok aku bungkus baki daripada waffal yang aku makan. Dia pandang aku, aku malas dah nak senyum. Aku tengok muka dia orang tu dengan pandangan yang hambar. Tawar. Malas nak senyum. Manusia ni suka sangat mengata orang. Depan-depan pun dia sanggup kata. Dia tak bimbang ke orang akan terasa hati. Sebenarnya aku telir sangat nak makan waffal tu. Tapi makan sikit je. Aku beli lagi tambah nak bawa balik untuk anak-anak. Jadinya aku bawa balik tujuh potong waffal untuk anak-anak. Yang besar dapat makan dua keping. Yang kecik sekeping sorang. Adil la tu. Rupanya jadi buah mulut orang aku hari ni sebab banyak makanan atas meja. Punya terasa hati, aku makan burger separuh je. Air separuh gelas aku tinggalkan. Macam orang kaya-kaya makan. Sebenarnya nak tunjuk kat depa bertiga tu aku bukannya lapar sangat walau pun oder  banyak makanan.

Bila balik rumah aku belikan aiskrim. Aku nak bagi anak aku makan macam mana aku makan tadi. Aku potong waffal dan aku letakkan aiskrim atasnya. Seronok mereka makan. Dah lama anak-anak aku minta aku buatkan waffal. Tapi aku cari acuannya takder. Aku pernah tengok tapi kat kedai mana. Bila masuk A&W nampak waffal aku beli la. Tapi teliur punya pasal aku makan kat situ terus. Nampak la banyak aku makan.  

Satu lagi sebab aku suka makan kat A&W kerana di sana banyak kenangan manis dan pahit dalam hidup aku. Kenangan lama dan baru. Sampai sekarang masih segar dalam ingatan aku. Sesegar embun pagi.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR