Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 18 Disember 2011

NASI AYAM CHEF DZILAH



Al-hamdulillah, pagi ni aku berkesempatan masak nasi ayam. Demi anak-anak, si ibu sanggup buat apa saja kan? Bila mendengar rungutan anak-anak, "umi... dah lama rasanya kita orang tak makan nasi". Oooo...rupa-rupanya teringat juga mereka dengan nasi. Maklumlah, dah berapa hari aku asyik masak spagetti aje. 

Awal-awal pagi lagi aku masak. Bila aku hidang atas meja. Panggil semua anak-anak makan. Yang sulung tu kemarut Masterchef. "Pada mulanya saya nampak ayam ni macam hangit. Tapi bila makan sedap. Maknanya tak hangit. Kenapa perlu ada daun-daun ni dalam sup? Yang paling saya suka nasinya. Lain daro yang lain. Sedap. Macam mana umi masak ni?" Aduh...banyak betul komen dia. Mengalahkan chef Zubir dalam Masterchef lak. 

Memang dia tak suka sayur. Jadi, kalau ada apa jenis sayur dalam makanan memang dia akan komplen sakan. Dia akan kutip satu persatu buang sayur tu. Tak pun dia ambil penapis santan atau teh dia tapis kuah. Tu kalau jenis berkuah. Kalau cekodok dikoreknya sampai habis sayur tu. Adik-adik dia takder la sampai macam tu sekali teruknya.

Nasi tu pulak memang ada kelaian dari segi rasanya. Mana taknya, aku guna beras basmathi. Lepas tu, masa tanak tuaku masukkan safron untuk jadikannya kuning. Cuma sebab sikit warnanya tak menyerlah sangat. Tapi rasanya masih terasa. Aku sendiri rasa kelainan pada nasi tu. Lain kali boleh la buat macam tu lagi. Tapi yang tak tahannya safron tu mahal sangat. Kotak sebesar ibu jari tu dah RM16. Aku beli safron tu untuk masak nasi briani dulu. Boleh la cuba kalau nak rasa keenakan nasi ayam safron...



Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR