Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 22 Disember 2011

PUDING ROTI CHEF DZILAH



Tahun 2003 dan 2004 aku niaga di pasar Ramadhan Putrajaya. Kat Presint 2. Aku jual segala jenis puding. Puding roti ni salah satu menunya. Antara yang menjadi pilihan orang ramai. Tapi tak ada la sos susu macam ni. Semata-mata puding roti. 

Hobi aku kan suka masak. Resepi ni aku ambik dalam majalah keluarga. Tak silap keluaran tahun 1994/95. Masa tu aku masih belajar di Maktab Perguruan Islam. Sambil cari-cari bahan assignment dalam perpustakaan, aku belek-belek majalah. Ada yang menarik dan mudah untuk membuatnya, aku salin. Kebanyakan resepi yang aku ambik dan aku cuba buat menjadi dan rasanya pun boleh tahan. Tapi kadang-kadang aku ubah suai sendiri. Macam puding roti ni, kalau ikut resepinya bakar. Bila dibakar ia sedikit kenyal. Kalau bakar orang panggil bengkang roti. Bila kukus dia sedikit lembut, jadi aku panggil la puding.

Sebab dia lembut, lemak dan manis la orang suka buat juadah berbuka puasa. Sejuk tekak bila makannya. Nak-nak tekak kering berpuasa seharian. Kadang-kadang bila makan di hotel, nampak puding roti dihidang bersama sos kastard atau susu. Aku cuba buat, biasanya pada hari raya dan majlis-majlis tertentu. Ia memang sedap dan menarik bila dihidang sebagai pencuci mulut.

Daripada resepi biasa, aku tokok tambah. Jadilah macam tu. Menarik, sedap dan lazat. Yang paling penting nak buatnya mudah. Rendam roti dengan air panas. Lenyek sampai hancur. Pukul 4 biji telur dan 3 sudu makan gula. Kemudian masukkan dalam adunan roti. Tambahkan pula 1 tin susu pekat manis. Tak nak bagi hanyir telur masukkan sedikit esen vanila dan secubit garam. Tuangkan dalam adunan roti tadi. Kacau agak-agak sebati, tuangkan dalam acuan, taburkan kismis atau buah campur. Akhir sekali kukus. Nak tau masak ke tak, cucukkan lidi dalam puding. Kalau tak ada yang melekat pada lidi tu maknanya dah masak. Mudahkan. Semudah 1 2 3. Bila dah masak, sejukkan. 

Untuk sosnya pula, masakkan 500 ml susu segar, 2 sudu kastard dan gula secukup rasa. Susu cair pun boleh. Tapi kalau guna susu segar lagi sedap. Agak-agak je kepekatannya. Kalau agak pekat tambahkan susu. Aku sendiri pun buat macam tu. Maklumlah resepi sendiri. Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR