Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Jumaat, 9 Disember 2011

SANDWICH TELUR CHEF DZILAH



Sebagai seorang ibu, rutin harian ialah masak untuk anak-anak. Bangun pagi lepas solat Subuh, terus berfikir pagi ni nak buat sarapan apa. Intai-intai bahan yang ada dan masak. Lepas bersarapan pagi fikir pula apa yang nak dimasak tengah harinya. Begitu juga makan malam. Ada juga ketikanya si ibu ni malas, letih, penat. Jiwa kacau pun boleh jadi jugak. Jadinya beli la di kedai, tak pun masak maggi je la. 

Macam jugak pagi ni, lepas fikir-fikir apa menu nak buat untuk sarapan, terus la masuk dapur. Buka dapur tak nyala-nyala apinya. Rupanya gas dah habis. Aku keluarkan untuk ditukar dengan balang gas kedua. Angkat terasa ringan. Habis juga rupanya. Kecewa ada, nak marah ada, sedih pun ada mengenangkan anak-anak mesti minta makan kejab lagi. Aku cuba call kedai gas. Katanya paling awal pukul 9 pagi baru dia hantar gas. Sebab gas takder. Tunggu lori hantar dulu katanya. Alamak...frustnyer...

Aku buka peti ais, ada la telur yang dah direbus sebiji dua. Alhamulillah. Hancurkan telur, tambahkan mayonis dan sedikit lada sulah. Boleh la aku buat sandwich telur. Memang pun anak-anak suka sandwich telur ni. Dapat la makan sekeping sorang buat alas perut nak menunggukan gas sampai. Disebabkan demam Master Chef, aku hias la macam ni. Bagus la Master Chef Malaysia ni, selain dapat menu-menu baru, teknik dan petua memasak, ia juga mengajar para ibu dan isteri menjadi kreatif menghidangkan makanan.

Kata kul 9. Sekarang dah 9.30 tapi tak sampai-sampai pun lagi. Nak keluar beli sendiri malas la pulak. Terpaksa la sabar menunggu...Tapi kan...best gak takder gas ni, sebab tak payah masak. Makan aje apa yang ada. Hehehe...

Roti telur ni pertama kali aku makan di rumah makcik Klang (mak mertua abang aku). Masa tu aku masih bersekolah lagi. Tak silap tingkatan 3. Aku tengok makcik buat. Makcik guna mayonis dan serbuk lada hitam. Bila aku makan sedap. Pertama kali makan. Maklum lah, orang kampung. Sarapan dengan nasi. Segala jenis nasi. Nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang pun ada. Paling kurang nasi goreng. Mana pernah buat roti ni. Roti gardenia pun tak pernah jumpa. Yang dok makan hari-hari roti bantal je.

Bertahun-tahun masa berlalu. Bila aku kawin, aku cuba buat. Memang suami aku suka sangat la sebab dia "hantu telur". Terima kasih makcik kerana memperkenalkan resepi ni pada saya, walaupun saya belajar secara tak langsung daripada makcik.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR