Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Selasa, 13 Disember 2011

SPAGETTI BEBOLA DAGING



Kemarin kan dalam Master chef peserta kena masak spagetti. Anak-anak aku sibuk suruh aku masak spagetti. "Umi buat ni...". Aku jawab selamba..."boleh..". Kebetulan memang dah ada dalam list menu yang aku akan masak musim cuti ni. Bahannya semua dah ada la. Ya la, sekurang-kurangnya anak aku yang tinggal asrama tu dapat merasa semua jenis makanan. Dah setahun dia berjauhan dengan kami. Walau pun sekali sekala balik tapi sekejab aje. Cuti pertengahan tahun ari tu seminggu aje kat rumah. Dia terpaksa balik awal dengan abang aku yang tingal kat sana.

Kesian gak dia, makanan di asarama macam mana sangat. Nak-nak dia sangat cerewet bab makan ni. Anak bapak. Aku sentiasa tanya dia "abang nak makan apa lagi?"...sebab adik-adik yang ada di rumah ni selalu makan. Ada hari minggu yang mood aku baik, aku masak la lain sikit dari hari-hari biasa. Hari sekolah aku masak paling cincai. Kalau tak ayam kicap, ayam berlada, tak pun telur kicap. Pendek kata semua kicap la. Sebab tak payah masak kuah lagi. Kalau goreng biasa si Farhan tu tak makan kicap mentah katanya. Dia nak kicap yang dimasak. Pelik sungguh anak-anak ni.



Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR