Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 21 Disember 2011

TQ PM NAJIB ...

Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT kerana semua keperluan anak-anak ke sekolah tahun depan dah pun lengkap. Banyak juga la yang habis dibelanjakan walaupun sikit-sikit sorang. Maklumlah, nak melengkapkan keperluan lima orang. Cuma tinggal baju sekolah Maahad yang belum beli. Bukan tak nak beli lagi, tapi baju tu tak ada kat sini. Yang ada cuma di kedai Jaafar Rawas Kota Bharu. Balik sana nanti baru boleh beli. Tinggal lagi yuran sekolah dan yuran asrama yang perlu aku sediakan.

Fayyadh pun dah mula masuk tadika tahun depan. Keperluannya dah pun dibelikan. Fayyadh la  yang pertama sekali aku belikan beg, kasut dan seluar. Tinggal lagi bayaran yuran tadika. Tu pun mahu RM400 termasuk uniform dan buku. Takder ke benda yang murah sekarang? 

Kali pertama aku bawa semua anak-anak pergi bandar. Masuk Parkson. Jadi perhatian gak la. Berderet ikut kat belakang. Orang lain aku tengok dua tiga orang aje semuanya. Tak nak bawa semua nak beli seluar dan kasut. Bukan senang kalau tak ada tuannya. Nak kena sarung pakai. Bila dah siap 'menerai' semuanya, pergi ke kaunter bayaran. Kira punya kira melayanglah lebih kurang RM600 untuk empat orang. Seluar dua helai seorang untuk sekolah menengah. Yang sekolah rendah dua pasang sorang. Kasut sepasang sorang je, sebab yang tahun lepas boleh pakai lagi untuk gilir-gilir. 

Hari ni aku keluar lagi. Tapi sorang diri je. Sebab dah tau semua saiz ampunya badan. Niatnya nak tambah kasut yang nombor 2 tu. Dia tinggal asrama. Mesti nak ada kasut untuk gilir-gilir. Bukan senang nak basuh. Tapi hari tu tak ada saiz. Sepasang je beli. Hari ni beli sepasang lagi. Lepas tu aku merayap tingkat atas pulak. Nak beli kelengkapan asrama. Tahun lepas aku beli semua tu di Kelantan. Sebab rasa macam susah nak bawa naik bas. Tapi susah jugak. Terkejar sana-sini pulak kat sana. Sedangkan aku balik sehari je. Aku fikir lebih baik aku beli siap-siap kat sini. Apa susahnya, letak aje dalam perut bas. Jangan hilang atau lupa dah. Kelengkapan asrama aku beli untuk dua orang. Yang sulung tu dah hilang kena curi katanya. Apa la...sekolah agama pun ada jugak perangai macam tu. Itu baru sekolah agama, kawan aku cakap anak dia sekolah Tahfiz pun hilang selipar. Biasa la tu...

Siap semua sekali, aku tengok jam dah pukul 9.00 malam. Mak oiii...Tak sempat lagi nak beg pakaian. Kat parkson ada tapi mahal. Paling murah offer 70% pun seratus lebih. Aku nak beli kat kedai luar tu je. RM60  pun dah besar. Padan la nak bawa gi sekolah je. Ukur baju di badan sendiri... Kalau dikira campur tolak kali bagi, tiga hari dok keluar beli kelengkapan anak-anak ni, habis RM1000 jugak la. Alamak, habis la bonus aku. Bahagian aku takder apa-apa lagi. Syukur alhamdulillah ada bonus. Terima kasih banyak-banyak PM Najib bagi bonus dan bantuan persekolahan. Eh-eh...bukan apa, orang berbudi kita berbahasa, kerana PM memberi dapat la kita merasa bonusnya. 

Kalaulah tiap-tiap tahun macam ni alangkah bagusnya. Takder la terbeban sangat aku rasa...

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR