Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 22 Ogos 2010

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN

Puasa bulan Ramadhan adalah salah satu rukun Iman. Setiap detik sepanjang bulan Ramadhan adalah sebaik-baik masa dan sebaik-baik hari di bumi Allah ini. Allah telah memberikan kelebihan yang banyak kepada bulan Ramadhan berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Antara kelebihan yang sering disebut-sebut ialah:

1. Bulan Pengampunan Dosa

Sabda Rasulullah saw:

من صام رمضان ايمنا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه
Maksudnya :
Barang siapa yang berpuasa dan mengharap akan keredaan Allah semata-mata, maka ia akan diampuni dosanya yang telah dilakukan.
(Riwayat Ibnu Majah)

2. Pahala Orang Yang Berpuasa Tiada Batas

Pahala bagi orang yang berpuasa akan dilimpahkan sebanyak-banyaknya tanpa ada had batasan. Sehingga tidak mungkin dapat dikira dan dihitung. Yang demikian itu cukup layak bagi orang yang berpuasa kerana ibadat puasa memperolrh kemuliaan tak terhingga dengan dinisbahkan kepada zat Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud :

‘Sesungguhnya orang-orang Yang Bersabarlah sahaja Yang akan disempurnakan pahala mereka Dengan tidak terkira".
(Az-Zumar : 10)

3. Pahala Umrah Menyamai Pahala Haji

Seseorang yang melakukan ibadat umrah pada bulan Ramadhan mereka akan mendapat pahala umrah menyamai pahala ibadat haji.


4. Puasa Dapat Menahan Dorongan Syahwat

Dengan melakukan ibadat puasa, kita dapat menahan dan mengurangi dorongan syahwat. Sabda Rasulullah saw :

من استطاع منكم الباءة فاليتزوج ومن لم يستطع فعليه بالصوم فانه له وجاء

Maksudnya:
Barang siapa di antara kamu yang mampu serta berkeinginan untuk berkahwin, maka hendaklah dia segera berkahwin. Dan barang siapa yang tidak mampu untuk berkahwin, maka hendaklah ia berpuasa, kerana dengan berpuasa ia dapat menahan nafsu syahwatnya.
(Riwayat An Nasai)


5. Bau Mulut Orang Berpuasa Wangi Di sisi Allah

Bau mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi,sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah saw dalam sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, Al-Baihaqi dan Jabir yang bermaksud:
“Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi”

6. Pintu Ar-Rayyan di Syurga Bagi Orang Yang Berpuasa

Allah menyediakan pintu khas (rayyan) di syurga bagi mereka yang melakukan ibadah puasa. Sebagaiman sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
“Bahawa sesungguhnya di syurga kelak ada sebuah pintu namanya ar-Rayyan, kelak pada hari kiamat orang yang berpuasa akan memasuki pintu itu di syurga, tidak seorang pun yang boleh mamasuki pintu itu melainkan hanya untuk orang-orang yang berpuasa semasa di dunia. Kelak diseru orang-orang yang berpuasa untuk memasuki pintu tersebut, apabila mereka telah memasuki pintu itu, maka pintu itu pun segera ditutup, tidak seorang pun dapat memasuki pinti itu, kecuali mereka yang berpuasa”.

7. Puasa Pemberi Syafaat di Akhirat

Hal ini ditegaskan oleh Rasulullah saw melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dengan sanad yang sahih dari Abd Allah ibn Amir, yang bernaksud:

“Puasa dan al-Quran memberi syafaat kepada para hamba dihari akhirat (ketika berhadapan dengan Allah). Puasa berkata: “Wahai Tuhanku, aku telah menghalanginya memakan makanan dan memenuhi tuntutan syahwatnya pada waktu siang hari, maka perkenankanlah aku memberi syafaat untuknya (orang yang berpuasa)...”
Menurut riwayat tersebut selanjutnya, permohonan puasa untuk memberi syafaat kepada orang Islam yang melakukannya itu diperkenankan oleh Allah SWT.

8. Pintu Syruga Dibuka dan Pintu Neraka Ditutup

Apabila datangnya bulan Ramadhan yang mulia, kesemua pintu-pintu rahmat Allah bukakan, sebaliknya pintu neraka Allah tutup serapat-rapatnya. Dan pada bulan Ramadhan ini juga Allah merantai tangan-tangan syaitan. Sesuai dengan sabda Rasulullah saw:

اذا دخل شهر رمضان فتحت أبواب الرحمة وغلقت أبواب جهنم وسلسلت الشياطين

Maksudnya:
Apabila bulan Ramadhan telah tiba, maka terbukalah kesemua pintu rahmat dan ditutupnya pintu-pintu neraka, serta tangan-tangan syaitan dirantai.
(Riwayat Ahmad)

9. Perjumpaan Dengan Allah SWT

Orang-orang yang berpuasa akan memperolehi dua kegembiraan sebagaimana yang dijanjikan kepadanya. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
“Seseorang yang berpuasa akan merasakan dua kegembiraan. Sekali pada saat berbuka dan sekali lagi ketika berjumpa dengan Tuhannya kelak.

10. Melatih Diri Dengan Sifat Mahmudah

Dengan berpuasa dapat melati diri supaya bersabar dalam berhadapan dengan keinginan diri dan godaan luar sepanjang Ramadhan. Selain dari itu puasa juga dapat melahirkan rasa prihatin dan belas kasihan kepada fakir miskin lantaran menahan rasa lapar dan dahaga sepanjang hari. Ekoran dari itu zakat fitrah disyariatkan pada bulan ini untuk menguatkan perasaan tersebut.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR