Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 26 Ogos 2010

RAMADHAN AL-MUBARAK

PENGERTIAN RAMADHAN

Ramadhan bermaksud cuaca panas iaitu teriknya panas matahari.Orang Arab dahulu menamakan nama-nama bulan mengikut keadaan dan masa yang berlaku pasa masa tersebut. Oleh kerana cuaca pada ketika itu terlalu panas, maka mereka menamakannya RAMADHAN.

KEISTIMEWAAN BULAN RAMADHAN

شهر رمضان الذى انزل فيه القرءان هدى للناس وبينت من الهدى والفرقان

"Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran, untuk petunjuk bagi manusia, dan beberapa keterangan terhadap petunjuk dan sebagai pemisah (antara yang benar dengan yang batil)"
(Al-Baqarah:185)

Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan yang Allah sebut namanya di dalam al-Quran. Antara dua belas bulan Islam Allah telah memilih bulan Ramadhan sebagai satu tanda keistimwaannya. Bulan Ramadhan adalah bulan yang memiliki kesucian yang dimiliki oleh bulan-bulan yang lain.

Allah SWT memilih bulan Ramadhan sebagai masa untuk melimpahkan rahmat-Nya kepada para hamnya-Nya yang beriman. Di natara nikmat yang paling agung ialah Al-Quran. Kitab yang tidak ada tolak bandingnya, yang kekal dan terpelihara sepanjang zaman.

Bulan Ramadhan adalah bulan yang dipilih oleh Allah SWT untuk menurunkan kitab AlQuran Al-Karim, iaitu turunya permulaan ayat yang menandakan kerasaulan Nabi Muhammad SAW. Al-Quran adalah mukjizat teragung Rasulullah SAW yang menjadi petunjuk kepada seluruh umat manusia.

Bulan Ramadhan juga telah dipilih oleh Allah SWT sebagai bulan untuk melaksanakan ibadat puasa bagi kaum muslimin sebagai tanda kesyukuran atas nikmat dan kurniaan-Nya yang sangat besar. Iaitu nikmat turunnya al-Quran yang membawa hidayah dan petunjuk kepada seluruh umat manusia.

يا ايها الذىن ءامنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون


"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kepada kamu berpuaa sebagaimaan yang diwajibkan ke atas orang-orang kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa".
(Al-Baqarah:183)

Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan yang dipilih oleh Allah SWT, di dalamnya terdapat satu malam, yang mana nilai ibadah pada malam tersebut sama dengan beribadah 1000 bulan. Malam tersebut dikenali sebagai malam Al-Qadar. Firman Allah SWT:
ليلة القدر خير من الف شهر

"Malam AL-Qadar (kemuliaan) itu lebih baik dari seribu bulan".

Bulan Ramadhan adalah satu-satunya bulan, yang mana sepanjang bulan Allah SWT menutup pintu neraka dan membuka pintu syurga. Allah juga mengikat dan membelenggu segala jin dan syaitan supaya kaum muslimin dapat beribadat sebaik mungkin.Rasulullah SAW bersabda:

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah memfardhukan atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan..". (Riwayat Abu Hurairah)

Bulan Ramadhan juga telah dipilih untuk kita melakukan ibadat. Di antaranya ialah Tadarrus al-Quran, membanyakkan sedekah kepada fakir miskin, solat Tarawih, berzikir dan sebagainya.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR