Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 25 Ogos 2010

17 Ramadhan

Tarikh keramat itu datang lagi. Tanggal 17 Ramadhan 1414 (Jumaat), ayah ku telah kembali ke Rahmatullah. Beliau meninggal di Masjid Pak Pura Beris Kubur Besar. Pemergian ayah amat terkesan buat diriku kerana hanya tinggal beberapa bulan untuk aku menduduki STPM. Namun aku memang keras hati, pada hari pemergian ayah aku tidak menintiskan walau setitis air mata. Begitu juga pada peristiwa-peristiwa berikutnya. Aku tidak menangis di hadapan orang ramai, kecuali bila aku tinggal sendirian. Tuhan saja yang tahu perasaan aku waktu itu.

Hari ini kenangan itu begitu menghantui aku. Entah kenapa. Apa yang aku tahu, aku teringat satu peristiwa yang berlaku pada malam hari tersebut. Ada seseorang datang dan masuk ke bilik yang mana jenazah ayah ditempatkan. Waktu itu aku sedang membaca Surah Yasin untuk ayah. Kenangan itu jelas terbayang satu persatu di benak fikiranku. Petang tadi, ketika aku sedang memasak untuk berbuka puasa, aku dihantui kenangan itu. Mataku bergenang dengan mutiara jernih. Kenapa? Aku sendiri tak tahu apa sebabnya....

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR