Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Khamis, 31 Mac 2011

FAYYADH PERGI SEKOLAH


Fayyadh baru masuk empat tahun. Tapi dia bernasib baik sebab dah boleh pergi sekolah. Masuk kelas. Belajar. Dan bermain. Sebenarnya, Fayyadh belum pun masuk tadika. Dia duduk rumah dengan nenek. Tapi sekarang neneknya pergi Mekah tunaikan umrah. Sebab tak ada orang jaga, saya bawa aje dia datang sekolah duduk dan main game dalam bilik guru. Tapi tak tahan lama. 


Fayyadh dalam bilik guru main game handphone. Tapi masa ni dia asyik sebut nama orang yang dirinduinya. Tengoklah, muka pun semacam. Sebut saja nama orang yang dia rindu terus menangis. Sayangnya, hanya dia yang rindu...

 Fayyadh di tapak perhimpunan waktu pagi. Tengoklah, berdiri sama tinggi dengan murid tahun satu. Tapi muka je nampak belum matang.


Oleh kerana badannya pun boleh tahan,sama saiz dengan murid tahun satu, saya bawa dia masuk ke kelas. Mula-mula tak ada buku. Bila waktu murid lain menulis dia tak menulis. Ustazah jQAF tanya kenapa Fayyadh tak tulis. Jawabnya Fayyadh tak ada buku.


Wah...seronok Fayyadh di kelilingi kakak-kakak. Maklum saja kat rumah Fayyadh tak ada kakak. Semua abang. Seronok kan Fayyadh!...Sekurang-kurang rindu Fayyadh tu boleh hilang.


Lama juga la Fayyadh belajar kat sekolah. Dua minggu nenek di Mekah. Sebulan nenek berehat. Penat baru balik. Demam dan batuk semua ada. Waktu pagi cikgu Dayah selalu bawa dia pergi PJ. Kebenyakan waktu sebelum rehat Fayyadh akan PJ bersama murid tahun satu. 


Tapi, yang paling dia seronok, waktu pagi sebelum rehat. Mamang sepenuhnya dia pergi PJ dengan Cikgu Dayah. Uminya siap beli baju T dan seluar PJ untuk Fayyadh. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR