Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 1 Januari 2012

AMBANG 2012


Hari ni sebenarnya kami adik-beradik berkumpul di Putrajaya, rumah kakak aku. Esok 1 Januari 2012 anak kakak aku yang bongsu akan bertunang. Tengah sibuk menyiapkan barang-barang hantaran pertunangan, aku bersuara nak pergi tengok bunga api kat jambatan depan PICC tu. Tak sangka pulak ada yang setuju. Jadinya berduyun-duyun la yang mengikutnya. Hak tua semangat nak pergi, apatah lagi yang muda...


Ini je gambar bunga api yang sempat aku snap. Kami sampai tepat pada waktunya. Tapi susah nak park kereta. Jadinya bunga api meletup kami masih dalam kereta. Melepas laal-hasilnya. Abang aku kata ambil je la gambar lampu kat jambatan tu...takut nanti kempunan, balik rumah nanti menangis...hahaha


Al-hasilnya, kami bergambar aje la. Bunga api dah takder. Bajet kurang kut.  Apa-apa pun kami dapat keluar sambut tahun baru. Santai-santai macam ni pun jadi la kan!!! Aikkk...mana anak-anak aku yang lain? Sorang aje ni...Biasa la yang besar hilang berlari-lari main tepi tasik tu.


Wah...best melepak malam-malam, orang lain sibuk kat rumah. Ala...rileks la. Bila lagi nak curi tulang. Lagi pun kerja aku dah siap. Aku dah masak puding "Triffle". Gerenti hangpa semua berebut. Memang pun, lepas balik mengendap bunga api habis satu dulang. Tinggal satu dulang lagi untuk esok. Haaa...takper la kalau melepak pun malam ni. Semangat tu nak sambut awal tahun.

Haaa... ni dia. Mak sedara diapit anak sedara. Yang baju hitam tu menantu. Alamak dah dapat menantu? Isteri anak sedara aku. Yang baju pink ni pulak anak sedara aku. Kak Pija...tinggi lampai macam mak sedara dia. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR