Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Ahad, 29 Januari 2012

28 JANUARI


Semalam, 28 Januari 2012. Hari lahirku yang ke 40. Rupanya dah genap 40 tahun usia ku. Rasa baru semalam aku dewasa. Begitu cepat waktu berlalu. Dah 20 tahun aku meninggakan alam persekolahan. Zaman yang cukup indah. Sarat dengan kenangan manis. Terasa ingin kembali semula ke zaman itu. Maknanya sudah 16 tahun aku bergelar guru. Patut la, dah berapa ramai anak didik ku yang dah berkerjaya. Tak sedar rupanya aku. 

Semalam, rasanya kali kedua aku sambut hari lahirku dengan mengadakan majlis kesyukuran di rumahku. Dulu, kalau tak silap aku 1993, aku sambut di kampung, bersama anak murid KAFA. Mereka yang sediakan kek hari jadi untuk aku. Bila dah kahwin, sambut dengan suami. Dia bawa aku makan di mana-mana saja.

Tahun ni, istimewa sikit majlisnya. Aku masak nasi dagang dan pulut kuning. Aku jemput semua abang dan kakakku, anak-anak saudara. Abangku yang sulong membuka majlis dengan membaca doa selamat. Tak sangka sebenarnya, dia datang dari KB. Kebetulan. Istimewa sungguh majlis aku kali ni.

Lebih istimewa lagi, dapat hadiah hari jadi. Dah 40 tahun pun masih dapat hadiah. Aku tahu mereka semua nak aku merasa bahagia di samping mereka. Mereka nak aku gembira di hari lahirku. Aku hargai semua tu. Ada blaus, perfium, kek dan makanan tambahan. Taukeh blaus bagi hadiah blaus, pakar kek buat kek istimewa untuk hari jadi aku. Kawan baik pulak bagi makanan tambahan untuk kekalkan 'keremajaanku'. Anak buah bagi perfium supaya aku sentiasa wangi. Wah!!!...semua tu nak suruh aku kekal muda jelita tu. Waka waka...

Tapikan...aku tak dapat hadiah dari insan TERISTIMEWA. Sedihnya. Apa pun, aku redha atas segala ketentuan Ilahi. Apa yang Dia berikan adalah yang TERBAIK untuk aku. Itu yang pasti. Insya Allah, segala yang terbaik menunggu ku di hadapan. Aku yakin...

Apa yang melucukan pula, bila mak bersuara. Banyak dapat hadiah hari jadi. Dia pun nak buat juga la majlis hari jadi nanti. Gelak kami semua yg mendengarnya. 

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR