Qudwah Hasanah

Qudwah Hasanah bererti contoh teladan yang terbaik.

Rasulullah saw merupakan contoh teladan yang terbaik bagi sekalian umat manusia. Ia dapat dilihat pada sifat, sikap, fikiran dan tindakan, kehidupan, semangat, perjuangan dan kepimpinan baginda.

Kesemua sifat dan sikap Rasulullah saw adalah kesan daripada didikan al-Quran. Setiap perkara yang dilakukan dan ditinggalkan oleh baginda adalah pelaksanaan daripada setiap perintah al-Quran. Setiap nilai al-Quran terdapat dalam diri Rasulullah saw sehingga baginda dianggap sebagai al-Quran hidup.


Rabu, 18 Januari 2012

PULUT KUNING + RENDANG PARU



Semalam, ada kawan tempah pulut kuning dan rendang. Katanya sempena anaknya khatam al-Quran. Aku setuju aje. Tapi katanya nak makan jam 8 malam. Apa lagi, balik sekolah terus mulakan projek. Rendam beras pulut, kupas bawang dan ramuan untuk masak rendang. Pastu blend. Lepas siap semua bahan-bahan aku mula kukus pulut. Bila pulut dah masak, aku mula menumis bahan-bahan rendang. Sambil tu aku baru nak potong dagingnya. Pendek cerita lebih kurang jam 7.30 masaklah rendangnya. 

Sakit pinggang jugak la aku semalam. Maklum la, nak siapkan 3 kg pulut dan 3 kg rendang. Sorang diri. Masa pulak tu suntuk sesangat. Bila semua dah masak tu, aku letak atas meja makan. Tu je pun tempat yang paling strategik untuk letak makanan. Maklumlah 'rumah besar'. Anak-anak aku apa lagi, merengek-rengek minta nak makan pulut. Penat memujuk. "Nanti umi masak pulut kita". Memang biasanya pun kalau ada tempahan pulut dan rendang, aku terpaksa masak bahagian aku sendiri. Aku tak usik sedikit pun tempahan orang tu. Tepaksalah aku masak dua kali. Sampai jam 12 malam tadi barulah rendang aku masak. Tapi pulut sekejab je. Sempatlah si kenit tu makan pulut sebelum tertidur. 

Jadi, hari ni, berpeluang la aku ambil gambar penuhkan koleksi masterchef aku. Oleh kerana hujan lebat, siap petir, guruh dan ribut, aktiviti kokurikulum dibatalkan. Maka berkesempatanlah aku update blog. Sejak buka sekolah ni, aku tak pernah buka blog.

Tiada ulasan:

CATATAN POPULAR